Hej, verkligen off topic, men hittar inget annat vettigt forum där folk faktisk kan något ;) jag hoppas bli lite klokare på det här med Pizzastenar. Efter att båda mina plåtar i ugnen bljt och bucklat sig efter att ha maxat grillvärmen i ugnen, och pizzabotten fortfarande inte bli sådär krispig (eller sådär som man önskar) funderar jag på pizzasten/stål.

läste om någon som beställde kalksten (eller var det sandsten?) från Slite stenhuggeri och det verkar vettigt (om man har vägarna förbi och inte vill pröjsa frakt). Men nu råkar vi ha en hel del finfint skiffer hemma som är platt och fin. Kan man inte använda den? Tänker också att det måste gå att köpa sten på vilken stenfirma som helat? Vad är haken? Lämpar sig ”all” sten för pizzabakning, eller är det bara några få arter?

Tilläggas bör att jag nu pratar för användning i ugn (typ max 300-350gr) och grill (maxtemp okänd). Jag förstår att vi riktiga pizzaugnar är det säkert en helt annan grej ;)

trevlig kväll
Med vänlig hälsning,
Andreas
 
Redigerat:
Själva vitsen med pizzastenen är att snabbt överföra lagrad värme från stenen in i pizzabotten för att torka ur och grädda den snabbare, så valet av sten handlar väl egentligen om olika stenars värmeledningsförmåga.
De har jag inte minsta koll på. Vad jag vet är att "vanliga" pizzastenar är gjorda av granit eller täljsten.
Själv har jag ett 8mm stål som visserligen ger en mycket bättre botten än vad jag fick innan jag köpte stålet, men som överför för mycket värme nästan för fort -- botten blir klar innan degen är genomgräddad, särskilt om man kör med tjock kant på pizzan. Resultate blir en pizza med ganska hård botten, som visserligen hustrun älskar, men som ungarna klagar över är jobbig att skära igenom.
Stål har också en värmeöverföringsförmåga som ligger mångdubbelt över sten.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Jag tänkte precis som du, och åkte till Bauhaus och köpte en platta ren granit, 30x30x3cm. 25kr eller nåt liknande.
Avstod från betong som man inte riktigt vet vad det är i, men solid sten känns lugnt att baka på.

funkar fint att baka pizza på, men jag har ingen riktig spade att skyffla in med, så jag brukar göra dem på bakplåtspapper. Lättare att hantera.

tar någon timme att värma upp men håller värmen länge.

Vad använder du för deg?
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Spännande! Då låter det ju som ett super ettigt val. Läste också att ytan inte skall vara för slät, för att just ge lite luft under.

Jag gör deg för Napolitansk pizza med mått från appen PizzApp+ som blir ENASTÅENDE! Kör 63% vatten och 3,4% salt.

jag har märlt att störst skillnad är vilket mjöl som används, och även på 3h jäsning blir det såå gott med Ramlösa Kvarns Tippo 00 mjöl. Har också fått sådant supernapoletanskt orginalmjöl från grannen, men tipp 00 funkar superbra för mitt hobbybakande :)
 
  • Gilla
Stejoh85 och 1 till
  • Laddar…
Oj, 63%! Jag behöver kanske uppdatera mig lite, har kört efter den här varianten under ganska många år, med 52% http://mobil.pizzahemma.bloggplatsen.se/

Tycker kalljäsning över natten har gett mycket bra resultat, men tyvärr planerar jag sällan utan oftast blir det spontanbak när hungern sätter in med alldeles för mycket jäst och raketjäsning...

Har nyss börjat med surdegsbröd på manitoba cream och kör då oftast ca 72% vatten för stora fina luftbubblor. Blir också bra på sten!

Ska kolla upp appen och prova tipo 00!
 
Vi har 2 keramiska pizzastenar till grillen.
Av cordierite, ett keramiskt material som tål stora temperaturväxlingar, kan läggas direkt på grillen.
Klarar upp till 900 °C. Ø: 330 mm, tjocklek: 10 mm
.

Visade sig lite optimistiskt med två på grillen samtidigt.
Vi har inte provat i ugnen.
Man ska ju förvara dem någonstans då man inte använder dem så 10mm tjocka känns lagom.
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
Jag har med keramisk, fungerar utmärkt. Dock kan jag ge en varning för de som är lika lata som mig och använder pizzakit att en rund sten är värdelöst även om en pizza givetvis ska vara rund... Får klippa bort en tredjedel varje gång jag ska göra en. Visserligen blir det då lagom stort för en person men ändå...
 
  • Gilla
Andrk
  • Laddar…
FemTummar FemTummar skrev:
Själva vitsen med pizzastenen är att snabbt överföra lagrad värme från stenen in i pizzabotten för att torka ur och grädda den snabbare, så valet av sten handlar väl egentligen om olika stenars värmeledningsförmåga.
De har jag inte minsta koll på. Vad jag vet är att "vanliga" pizzastenar är gjorda av granit eller täljsten.
Själv har jag ett 8mm stål som visserligen ger en mycket bättre botten än vad jag fick innan jag köpte stålet, men som överför för mycket värme nästan för fort -- botten blir klar innan degen är genomgräddad, särskilt om man kör med tjock kant på pizzan. Resultate blir en pizza med ganska hård botten, som visserligen hustrun älskar, men som ungarna klagar över är jobbig att skära igenom.
Stål har också en värmeöverföringsförmåga som ligger mångdubbelt över sten.
Köpt stål eller gjort själv?
 
Degingredienser i enstaka procent och promille, helvete vad man ligger efter på hipsterskalan! Tror aldrig jag mätt salt i annat än liten/stor nypa, liten näve, stor näve, grabbnäve respektive skitmycket.

Med det sagt är jag egentligen mest avundsjuk.
:cool::geek:(y)
 
  • Gilla
lat och 5 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Vi har 2 keramiska pizzastenar till grillen.
Av cordierite, ett keramiskt material som tål stora temperaturväxlingar, kan läggas direkt på grillen.
Klarar upp till 900 °C. Ø: 330 mm, tjocklek: 10 mm
.
Billigaste jag hade sett var 359kr innan, så med detta pris blir det ju inte värt att försöka experimentera själv (i annat syfte än det egna höga nöjet dvs).
 
nino nino skrev:
Köpt stål eller gjort själv?
Tja, båda delarna kan man säga :). Jag lät en av mina kunder skära till en cirkel på 400 mm och betalade för järn och jobb. Den har jag sedan skurit bort några cm från på ena sidan för att kunna stänga luckan. Det är inte rostfritt stål så jag brukar olja in den efter varje användning och försöka skrapa bort ostbitar o.d. som bränt fast.
 
FemTummar FemTummar skrev:
Tja, båda delarna kan man säga :). Jag lät en av mina kunder skära till en cirkel på 400 mm och betalade för järn och jobb. Den har jag sedan skurit bort några cm från på ena sidan för att kunna stänga luckan. Det är inte rostfritt stål så jag brukar olja in den efter varje användning och försöka skrapa bort ostbitar o.d. som bränt fast.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Degingredienser i enstaka procent och promille, helvete vad man ligger efter på hipsterskalan! Tror aldrig jag mätt salt i annat än liten/stor nypa, liten näve, stor näve, grabbnäve respektive skitmycket.

Med det sagt är jag egentligen mest avundsjuk.
:cool::geek:(y)
grymt! Ett tips som borde få pizzan jämnt bakad är om du kör på endast övre grillvärme, och maxar ugnen. Sedan sätter du pizzan så högt upp du bara kan så den nästan nuddar. Då tar det bara någon minut för pizzan att bli klar på alla sidor.
 
K
Jag har en pizzasten liknande den ni länkade till på biltema, men fyrkantig. Hade egentligen velat ha en som täcker hela botten. Har den direkt på botten och föser över pizzan från en plåt och sedan drar jag tillbaka den på en plåt innan den får svalna lite på ett galler.

Blir ju helt annan botten än om gräddar den på en plåt. Innan jag fick stenen var jag också inne på en granitskiva eller något, men min fru hann före och köpte en "riktig". Blir ju bättre pizzor än köpe, så den har absolut betalt sig.

Har en surdeg som grund och blandar den med olja, vatten och rågsikt. Salt får man ju ändå i överflöd via osten.
 
Andrk Andrk skrev:
grymt! Ett tips som borde få pizzan jämnt bakad är om du kör på endast övre grillvärme, och maxar ugnen. Sedan sätter du pizzan så högt upp du bara kan så den nästan nuddar.
Det där gör jag redan, och det har hänt att luftbubblorna har gaddat sig samman till en jättebubbla som fastnat i taket! :-D
Är ändå inte nöjd, men experimenten fortsätter.
Håller just nu på att med stor behållning läsa den mycket underhållande och instruktiva boken "Pizza Napoletana -- jakten på en fulländad napolitansk pizza i hemmaugn, ombyggd grill och vedugn" av Besmir Balaj och Ville Ilola.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.