Ojojoj... Skulle dra ut lite sladdar som jag inte behöver ur VP rör i betongvägg (gipsväggar har rivits och dessa sladdar har ingen funktion) och så händer det... jag drar i fel sladd och vips försvinner sladdar in i väggen vid ett vägguttag som jag tänkt behålla. Denna vägg är betong och jag kan inte putta tillbaka sladdarna. Vad göra??? De har säkert försvunnit upp ca 10 cm eller så. :surprised:

Känner mig som en idiot då det skedde sist av allt och jag egentligen skulle ha slutat för länge sedan för dagen men fick hjärnstillestånd. Nu kan jag inte sova... >:(

Grrrrrrrrrrr....

Finns det något knep? Eller är det bila upp som gäller för att fiska tag i sladdarna??? De ligger ca 2-3 cm in i betongen... :-/
 
Kan du inte dra om det med en dragfjäder? Att bila upp låter lite drastiskt.
 
Vad är och hur fungerar en dragfjäder?

Problemet jag sitter med är att dosan är belägen i en betongvägg och hålet som går uppåt är ca 0,5 cm...

Hoppas du kan trolla en genilösning!
 
323982_B_2004-06-30_110710.jpg
 
Bob_the_builder
Dragfjädern är den vänstra av de två på bilden. Den högra är en böjfjäder som man böjer Vp-rör med.

Lösningen som beskrivs bygger alltså på att du drar ur all tråd i röret, fäster dem i dragfjädern i sedan skjuter in fjädern först i röret. Det är så man gör när man drar elen från början.
En dragfjäder kan du köpa på ett byggvaruhus för några tior. Lycka till!
 
Bob_the_builder skrev:
Lösningen som beskrivs bygger alltså på att du drar ur all tråd i röret, fäster dem i dragfjädern i sedan skjuter in fjädern först i röret.
.....DRAGfjädern först i röret....


så att inga missförstånd uppstår.
 
eller så stoppar du in dragfjädern med sökspiralen först, när den kommit ut i andra änden skalar du fkna, trär dom genom öglan i sökspiralen, tvinnar och tejpar, går det trögt så använd kabelsmorsel eller vaselin, dra in fkna- klart!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.