Hängde på äldste sonen igår som sällskap till Gävle där han gjorde en tenta, under tiden han utförde denna viktiga syssla besökte jag det nedlagda historiska järnbruket i Forsbacka, ett mycket vackert område och med historiska vingslag;) som alltid intresserar mig.

Väl där gick jag omkring och tittade bland gamla byggnader, någon ruin och dammar, på ett ställe var det väldigt många änder som samlades runt mig, antagligen i hopp om mat.
Efter en kort stund fick jag syn på något som fick mig att spärra upp ögonen och ta några foton.

En färgglad mandarinand på höstlövbelagd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En färggrann mandarinand på ett lövbeprytt gräs under hösten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Färggrann mandarinand på gräsmark bland lövfall. Exotiskt utseende, kontrast mot det enkla underlaget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väl hemkommen sökte jag i min fågelbok men ingen träff, efter lite googlande dök den upp som en "amerikansk brudand" eller som den heter där, wood duck.
Fantastiska färger och väldigt speciell med röda ögon.

Hur den hamnat i Forsbacka vete håken, tydligen har man hittat förirrade exemplar i Europa någon gång, eller så har den rymt från någon som har ett eget exemplar.
Den såg ut att trivas bra bland sina svenska släktingar, och de med honom.
Någon hona av arten syntes inte till, men ett litet kuttrasju;) med de vackra svenska flickorna i dammen kan kanske ge ge spännande resultat längre fram.
Trodde först när jag såg den att någon behagat skoja och pimpat en vanlig and, men den såg äkta ut.
And, so it was!
 
  • Gilla
Snigla och 7 till
  • Laddar…
galento
Jäkla snygg fågel (y)(y)
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.