Har en vattenbrunn med helt okej vatten, som fylls på genom en slags hävert genom PEM-slang från en brunn uppe i skogen. Överskottet rinner ut genom en ventil i marken. Sedan vi kopplat in kommunalt använder vi endast brunnen för bevattning och tvätt av bil m.m.

En tanke är att montera en klassisk gårdspump, typ kronan. Mest för syns skull men även viss funktion.

Jag uppskattar dock flödet vi har i PEM-slangen som vi kopplat på trädgprdsslangen. Och vill kunna fortsätta använda den på liknande sätt även om gårdspumpen monterats.

Idag finns det ett tungt betonglock på brunnen, vilket känns tryggt då brunnen är dryga 3 meter djup.

Problemet är att brunnen idag inte är så fin som den skulle kunna bli, samt hur jag ska lösa så att jag får fram PEM-slang ur brunnen (lägger ner den i vattnet på vintern med liiite flöde så det inte fryser) när jag ska vattna etc. Jag tänker att locket inte blir helt enkelt att flytta på med en monterad gårdspump. Under vår och sommar flyttar jag undan locket några gånger i veckan.

Haft en tanke på att göra ett lock av plank eller liknande där jag enkelt gör hål för gårdspumpen, men också en låsbar lucka där jag enkelt kan fiska fram slangen vid behov. Då blir jag dock av med tryggheten som ett tungt betonglock ger...
Tänker även att risken för att träet ger vika av fukt och röta är större än att betonglocket går sönder.
Skulle i sådana fall behövas ett stabilt och rejält fallskydd som hindrar barn eller vuxna för den delen från att falla ner om locket går sönder. Vad skulle jag kunna använda där?

Hur får jag på ett bra sätt fast ett eventuellt trälock??

Har snöat in på trä, just för att det är enkelt att jobba med , men att borra hål för en gårdspump i betonglocket kanske inte är särskilt jobbigt heller, och skulle fungera bra om locket ändå kommer gå att flytta undan en bit... alt att jag borrar två hål i locket och även monterar ett litet rör vid sidan av gårdspumpen med en kran där jag kan koppla på trädgårdsslangen. Vad gör allt borrande för hållbarheten i ett betonglock?

Tips och idéer mottages gärna :D

Vattenbrunn med betonglock och PEM-slang kopplad till en flottörventil, gräs i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Betonglock över brunn med vattenslang på slangenrulle i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag skulle borra hål i cementeingen och dra ut slangen, sen en trevägsventil så du i normalfallet fyller brunnen men byter då du ska vattna.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
G gusvo085 skrev:
Jag skulle borra hål i cementeingen och dra ut slangen, sen en trevägsventil så du i normalfallet fyller brunnen men byter då du ska vattna.
Jag gör nog som så du skriver, och skippar tanken på trälock, känns lite osäkert på flera plan.
 
Betongbrunn med svart lock på en grönskande gräsmatta, stenmur i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När gårdspumpen sedan är monterad, vad kan jag hitta på med betonglooken? Ser lite trist ut med en brunn på detta vis. Men kan inte komma på vad jag vill göra heller. Funderat på murad Sten runt om, men känns lite passé på något sätt eller kanske inte? Något mer förslag??
 
Måla röret vitt och locket rött med vita prickar.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Måla röret vitt och locket rött med vita prickar.
Ja, det skulle vara något :D, tanken är dock att vi ska försöka få den att smälta in på något sätt.. :thinking:
 
Måla den grön. ;)
 
  • Haha
Buford
  • Laddar…
dsc_0152.jpg 250px-Walraversijde53.jpg
 
  • Gilla
Buford och 1 till
  • Laddar…
På mitt gamla hus byggde jag ett "överdrag" av vanlig tryckimpregnerad trall som dolde betongrör och lock. Röret dolde jag med liggande plank, åtta sidor, går lika bra att ha en vanlig fyrkant eller fler sidor om man vill. Sedan trall ovanpå som ett "lock", rundat i en lämplig diameter (sett uppifrån).
Sedan satte jag en klassisk grön hög handpump ovanpå med sugslang ned till vattnet.
Enda nackdelen var att vattnet var så kallt(norrland) att vi hade en balja ovanpå för att få användbar temperatur på vattnet.
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
Ja, idag gick jag emot mig själv litegrann och satte sten runt brunnen. Men jag blev nöjd! Jag skulle dock vilja fylla hålrummen med murbruk eller liknande, för att dels dölja brunnsringen helt men även för att slippa t.ex ormar att leta sig in. Något bra tips på att få in bruk utan att kladda ner stenarna?? Grön gammaldags handpump monterad på träplattform omgiven av stenar runt en brunn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
13th Marine
  • Laddar…
Idag gjorde jag locket lite finare, tycker jag i alla fall, genom att kapa hörnen, samt monterade fallskydd, eftersom trälocket, trots pumpen på ca 40kilo blev lättare än det tidigare betonglocket.

Grönt gammaldags vattenpump monterat på nytt trälock med kapade hörn ovanpå stenmur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brunn med nykapade trälockshörn och nät som fallskydd, omgiven av stenring på gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Frndus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.