Berkelus
Hade en tanke att eftersom leca är så lätt att forma så skulle man inte kunna stoppa in leca i hålen och sedan foga och sedan putsa igen hela skorstenen med c-bruk? Eller måste det vara "tegel i tegel"?

Se bild:
 
  • Sliten tegelskorsten på röd tegeltak mot bakgrund av lövträd och himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom stenarna är ju slut, plocka ner till taket och mura upp nytt.
 
  • Gilla
mickewest och 2 till
  • Laddar…
Berkelus
Stefan N Stefan N skrev:
Dom stenarna är ju slut, plocka ner till taket och mura upp nytt.
Var rädd för att någon skulle säga det... Jag kan definitivt foga och putsa, men murning från grunden har jag aldrig gjort. Hade hoppas att den kunde lappas ihop men det är helt kört?
 
Berkelus
Stefan N Stefan N skrev:
Dom stenarna är ju slut, plocka ner till taket och mura upp nytt.
Iofs så är skorstenen riktigt fräsch under nocken. Kanske kan man göra ett försök. Kan man mura upp ovan nock med lecablock? Eller är det eldfast tegel som gäller?
 
Berkelus
Ingen som vet om man kan mura upp på leca? Kan den klara ett par år till med utvändig puts?
 
Berkelus
Gjorde som följande att jag slammade, putsade (C-bruk) och målade sedan med putsfärg. Får se om detta kan köpa ett par år till!
 
  • En gammal skorsten på ett tegeltak, trädkronor, blå himmel, elektriska ledningar i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skev skorsten på tegeltak, blå himmel, grenar från grönt träd i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Den står säkerligen några år till. Fint jobbat av dig. Frågan är bara om sotaren godkänner det. Men du kanske inte använder den till eldning?
 
Berkelus
A AG A skrev:
Den står säkerligen några år till. Fint jobbat av dig. Frågan är bara om sotaren godkänner det. Men du kanske inte använder den till eldning?
Jodå och det är godkänt. En intressant notis är att han provtryckte fyra gånger på rad för han trodde inte att det kunde vara så tätt! Byggd och putsad år 1882.

Däremot så ville han att jag fixade till skyddet till kronan. Tänkte klippa till lite bilplåt och lägga över hönsnät med ståltråd knutet runt kronan.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.