Vi har en radiator med Danfoss RAVL termostat se bild.
NU FUNGERAR INTE PIGGEN I PACKBOXEN https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=9484 ( DEN ÖVRE PÅ BILDEN)
Jag hittade i garaget ett lika dant ventilhus där piggen i packboxen fungerar.
Jag fick tips om att bara byta ut den ej fungerande packboxen, MEN DET FUNKADE INTE.
Man kan trycka in piggen, men sedan får man dra ut den.
Då frågar man sig om det är rimligt att tro att det kommer att fungera om jag byter ut det befintliga ventilhuset mot det hittade i garaget ?
Eller om det är lika bra att köpa nytt ventilhus och nytt termostatvred ?
Tacksam för tips.
Axelman
 
  • Två Danfoss RAVL radiator termostater, en med fungerande packbox närmast.
S
Det är ventilkäglan som fastnat vilket är vanligt om ventilen varit stängd länge.
Knacka lite försiktigt på ventilhuset och piggen med en liten hammare så brukar det släppa.
Man ska aldrig dra i stiftet!
 
Känner igen problemet.
Stiftet sitter ed en låsring så det är ingen fara att dra i det. Men repa det inte. Jag smorde upp mina med lite armaturfett, då glider de lättare, men det hjälper ju inte när käglan sitter fast. Jag lyckades till slut få dem att släppa genom att knacka på dem. Fjädern som ska trycka ut piggen sitter bakom käglan.
 
Har exakt samma problem, käglan har fastnat. Det jag funderar på är ju om det hjälper att öppna insatsen något och sedan spänna åt den igen?

Det är ju en sexkant, inne i insatsen runt packboxen

Har försökt att hitta rätt insats, men verkar som att man då får byta mot en annan modell???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.