Bor i "Ny" bostadsrät och funderar lite på hur följande detaljer piffas inför försäljning senare i vår.

-laminatbänkskiva i kök som tappat sin glans. Polermedel?
-rostfri kyl & frys behöver poleras, med vad?
Polera bort repa i spishäll?
Ljusa tapeter i hela lgh, behöver alla bytas ut målas pga små för mig betydelselös ljus "markeringar"?
-I ett av rummen är tapeten förstörd. Ska vi fixa innan visning eller vänta tills när vi flyttar för att minimera att barnen är där och pillar igen? (vi har inte tapet att fixa två ggr)
-Hur tomt vill du ha en lgh på visning? Vill du inte se lite liv och möbler?
- Vad mer ska vi tänka på?

Stort tack för ert engagemang
 
En av de viktigaste sakerna jag tycker man ska tänka på är att se till att det är en riktigt bra fotograf. Vi och en granne hade ute till försäljning samtidigt, vi med en rikigt engegerad fotograf, hos grannen tog mäklaren själv foton. Man kunde inte tro att det var samma typ av hus som låg ute, var som natt o dag.
 
Några tips på hur du kan göra. Jag har en sambo som är duktig på inredning så jag har snappat upp lite :):

Inga foton eller personliga saker framme. De som är på visningen skall kunna se dem själva bo där.

Det skall vara tomt i rummen så att det ser stort ut. Inga stora möbler. Har du mycket saker så ställ ut saker i källarförråd eller liknande.

Inga citroner i köket men gärna lite färska kryddor och kanske lite snittblommor framme.

Gärna mycket tända ljus. Blir mysigare då, speciellt på kvällsvisningar.

Många mäklare erbjuder hjälp med homestyling också. De brukar kunna tipsa om enkla saker som man kan göra för att göra lägenheten mer attraktiv. Vi målade tex om ett rum. Köpte vit färg från Rusta. Kostade inte mycket men såg bra ut. Vi hade fem budgivare med på försäljningen och slutpriset stannade på ett par hundra tusen mer än snittet för området.

Städa städa städa. Ingen tvätt i tvättkorgar och papperskorgar skall vara tömda etc.

Laga trasiga saker innan visningen. Tapetsera gärna om i rummet som har trasig tapet. Det räcker med en enkel och billig tapet.

Laminatskivan kanske du kan putsa med möbelpolish eller något. Rostfria vitvaror finns det också speciella medel för. Repan i spishällen vet jag inte om den går att få bort. Kanske bättre att köpa en ny? Kostar ca 5 000 och många tycker köket är viktigt.

Lycka till med försäljningen.
 
Tänk även på att inte fylla upp i lgh förrådet.....ev köpare vill kanske titta även där.....;)
 
vårt förråd får de inte se..... det är galet fullt där!
 
Rostfria ytor kan med fördel poleras med hjälp av samma putsmedel som används till glashällar. :)
 
Vitt, vitt, vitt och åter vitt!

Inga brokiga färger, allt skall vara neutralt vitt
(så spekulanten kan tänka in sin egen färgskala).

Alltså små vita badrumsmattor,
vita handdukar,
vita sängöverkast,
vita gardiner.

Och som redan påpekats, bort med allt pyngel, skarvsladdar, kylskåpsmagneter osv.

Lycka till med försäljningen!
 
Karriärmamman skrev:
vårt förråd får de inte se..... det är galet fullt där!
Jag antar att du skämtar men annars så skulle då jag aldrig köpa en lägenhet utan att kolla saker som exempelvis förråd. Om det sen ser ut som i Bagdad där struntar jag i, men storlek och utformning av exempelvis förråd är en av alla de saker jag väger in vid bostadsköp.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
på en visning vill jag inte se
100 par skor och jackor i hallen
leksaker på golvet,
... vill kunna gå och titta utan att snubbla :).
 
Himmapularen skrev:
Rostfria ytor kan med fördel poleras med hjälp av samma putsmedel som används till glashällar. :)
jaha vågar man det? blir det inte repigt då? tänker du nu rostfri front på kyl tex?
 
Karriärmamman skrev:
jaha vågar man det? blir det inte repigt då? tänker du nu rostfri front på kyl tex?
Det har fungerat bra för oss. Men är du osäker så köp Autosol, mirakelmedlet som håller kromade stötfångare i nyskick på bilentusiasternas älsklingar.
 
Om jag går på en visning där allting är vitt tappar jag intresset direkt, sååå tråkigt och fantasilöst! När man har gått på 20 visningar där allting är vitt, vill man inte se en till... Jag känner någon som jobbar med bostadsrättsjuridik och har blivit kontaktad av styrelsemedlemmar som vill kräva att alla medlemmar ska ha vita väggar hemma. Denna fixering vid vitt börjar övergå i fascism, vi behöver en motståndsrörelse!
 
Redigerat:
  • Gilla
Flöjten5 och 1 till
  • Laddar…
bjolo360 skrev:
En av de viktigaste sakerna jag tycker man ska tänka på är att se till att det är en riktigt bra fotograf. Vi och en granne hade ute till försäljning samtidigt, vi med en rikigt engegerad fotograf, hos grannen tog mäklaren själv foton. Man kunde inte tro att det var samma typ av hus som låg ute, var som natt o dag.
Håller med. Man skall tänka på att man piffar i första hand för fotograferingen och i andra hand för visningen. Fotograferingen är A och O i dagsläget vars syfte är att locka en potentiells köpare intresse. När de väl kommer innanför dörren så kan ju en duktig mäklare sälja bostaden även med mindre skavanker.
 
Det här med putsmedel har debatterats här på forumet för några år sedan i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/kok/10924-tips-pa-bra-putsmedel-rostfritt-glashall.html

Tror inte att det är bra att använda Autosol på rostfria vitvaror då det innehåller mycket slipmedel som repar. Har rostfria ugnar som jag tar en trasa med diskmedel och torkar av. Räcker bra för mig.

De som är rädda om sin veteranbil använder absolut inte Autosol då det tar bort det mycket tunna lager med själva förkromningen på metall. Jag vet inte exakt vad det heter så rätta mig inte. Krom på bilar skall vårdas med bilvax och inget annat. Autosol fungerar på sin höjd för japanskt låtsaskrom.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.