Skulle vilja ha svart tak i högglans (typ pianolack) i taket i badrummet, men antar att det är sjukt svårt att få till.
Enda tipsen jag fått är att speciallacka gipsskivor (låter fruktansvärt dyrt och knappast möjligt).
Eller sätta stora MDF- skivor i taket, som är lättare att måla slätt. Men jag är tveksam till att man skulle få till ett bra resultat med det.

Så har jag sett Fibo-Trespo.. Har inte sett något i helsvart ännu, men borde finnas. Dock är det ganska dyrt..
1) Tror ni det går att använda Fibo-Trespo som innertak?
2) Tips på andra alternativ för att få ett slätt, högglanssvart innertak? (Måste ju inte vara fuktspärrat som Fibo-Trespo)
 
ullet
Lackad plåt borde väl kunna ge den ytan, frågan är bara hur du fäster den utan synliga skruvar...
 
Jag tror att det skulle bli ett bra resultat om du låter en firma som sätter dekorfilm på bilar plasta taket.
ImageUploadedByByggahus.se1407046299.086213.jpg
 
Lackad plåt blir nog svårt att fästa, som du säger och bökigt att jobba med (hål för spottar m.m.)

Plastfilm kanske kan funka. Om den fäster. -Filmen är ju gjord för plåt, men det kanske går.
Ställer en del krav på underlaget, skarvar, skruvskallar m.m., så det måste nog spacklas först då med. FiboTrespo kostar ju runt 500ingen/kvm, tveksamt om det blir billigare med plastfilm+arbete+underlag, men ändå värt en tanke.
 
Y
Jag hade hört med någon lackerare om dom kunde sprutlackerat påplats. Gäller bara att hitta någon som är noga med att täcka allt annat i badrummet. :p

Har själv svart innertak i badrummet. Fast inte högglans. Ville det skulle matcha mitt svarta golv.
 
Känns det inte som om det blir väldigt lågt till tak med svart tak?
 
Y
Nej. Jag hade nyligen dambesök hemma och efter rundvandringen så frågade jag vad hon tyckte om svarta taket och hon hade inte ens tänkt på att det var svart tak. :)

Har läst fler med svart tak som också säger att det inte känns något speciellt.

Men det jag märkt är att man får ha bra belysning för mycket ljus sugsbort så att säga.

Hur det blir med blanksvart vet jag dock inte, anar att man reagerar på att det speglar sig. Som om någon förföljer än.
 
Redigerat:
Ok, det blir ju stor skillnad mellan mörka furutak och vitmålade men det har nog säkert mycket med belysningen att göra
 
Googla "spänntak" , hade en kund som monterade det i badrum. Fanns massa färger + vattentåligt, brandsäkert, ångtätt. Med montage och hål för spottar tror jag han betalade 1500:-/m2 efter Rot.

Fremax
 
Hmmm, svarade i tråden för några dagar sedan, verkar inte som att det kom in..
Tanken är att glansen tillsammans med en liten kristallkrona ska ge ett "djup", som förhoppningsvis gör att det inte ser så lågt ut. Tror det blir en mer iögonfallande effekt att ha högglans än matt också.

Har varit och tittat på fibotrespo och kommit på att den "inte duger". -Den ger inte riktigt den glansen jag skulle vilja ha.
Har börjat fundera på om man kan sätta upp stora färgade plexiglasskivor istället. Problemet blir skarvar och skruvskallar här med, men det kanske går att få hyffsat med stora skivsektioner och svart latexfog.

Kollat Spänntak, som fremax skrev. Såg ett par bilder på vad som såg ut att vara högglans. Finns det verkar det ju vara helt rätt!
Men har inte hittat ännu någonstans att köpa det eller se priser. -Nån som vet?
Och så är ju spänntak en typ av textil, hur blir det i våtzon1? Och hur monterar man takspottar i den?
 
Ska höra av mig till han som köpte och kolla.. taket är extremt vattentålig enligt leverantören, sytemet fästs med skena runt väggen, sedan ställs värmefläktar in och då spänns taket, funkar perfekt att göra hål för spottar tydligen.

Fremax
 
Låter ju perfekt! Har hört från två leverantörer av bildekor, den ena rekommenderar inte dekor till badrum eftersom limmet kan släppa i fukten. Den andra kan leverera max 120cm bredd, vilket skulle innebära skarvar. Skulle då kosta runt 6000 + underlag (troligen skulle det bli MDF) så tveksamt om det skulle vara värt det.

Bortsett från spänntak (som låter perfekt, som sagt) är nog det mest lämpliga alternativet plexiglas trots skarvar...
 
Hej, hittar inte på uppgifterna på han som monterade spänntaket ... så det blev tyvärr en återvändsgränd..

Du får söka vidare :)

Hojtar till om det dyker upp någon ny info.

Mvh fremax
 
Är det ett stort badrum? Om inte så tycker jag du ska skicka upp spegelglas i taket. Det blir en enorm rymd!
 
Ok. Tack ändå, Fremax!

Majk: Det är lite "lagom" stort. Spegeltak blir det nog inte för oss, men kan tänka mig att det skulle vara effektivt som "rumsvidgare".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.