Hej! Har en enkel strömbrytare som jag tänder och släcker taklampan med, jag har nu köpte en Philips hue LED-list som jag hade tänkt att styra med en ” Hue Wall switch module” och byta ut min strömbrytare mot en dubbel.
Jag vill alltså styra taklampan med ena knappen och Philips hue med andra!

Är detta möjligt och hur ska de kopplas isf?
 
Syftet med hue är att de aldrig ska stängas av med en vanlig strömbrytare för du får bara en massa felmeddelande om att hue enheten är offline ifall du glömde att du stängde av den med din gamla brytare.

Sätt din trådlösa hue fjärr på väggen vid din gamla brytare och låt den gamla va sol vanligt
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är inte möjligt med en ”vanlig glödlampa” i taklampan.

Har du en Hue glödlampa i taklampan kan du styra båda digitalt.
Men då räcker det med en enkel Hue-knapp. Den har 3 scener, sätt en för taklampa, en för light strip och en för båda.
 
T Torpfröken skrev:
Det är inte möjligt med en ”vanlig glödlampa” i taklampan.

Har du en Hue glödlampa i taklampan kan du styra båda digitalt.
Men då räcker det med en enkel Hue-knapp. Den har 3 scener, sätt en för taklampa, en för light strip och en för båda.
Okej! Så jag kan inte styra min taklampa med ena knappen som jag gjorde innan och ha Hue kopplat till den andra knappen för att enbart styra LED-listen?
 
Kristoffer Jonsson Kristoffer Jonsson skrev:
Okej! Så jag kan inte styra min taklampa med ena knappen som jag gjorde innan och ha Hue kopplat till den andra knappen för att enbart styra LED-listen?
Precis, med Philips knapp koppar du bort knappen från husets el och den styrs istället med ett batteri kopplat till Hue-grejen som monteras inne i lampkomtakten. Då gäller det att alla lampor kopplade till kontakten kan prata med din Hue bridge.

Efeter installationen är installationen hela tiden spänning-satt (inte säker på begreppet men elen är ”på”), därför är det viktigt att stänga av bryta elen i proppskåpet om du ska greja med laman eller byta batteri i lampknappen.
 
Kristoffer Jonsson Kristoffer Jonsson skrev:
Har en enkel strömbrytare som jag tänder och släcker taklampan med, jag har nu köpte en Philips hue LED-list som jag hade tänkt att styra med en ” Hue Wall switch module” och byta ut min strömbrytare mot en dubbel.
Jag vill alltså styra taklampan med ena knappen och Philips hue med andra!

Är detta möjligt och hur ska de kopplas isf?
Jo, det går.
Här är en video om hur man styr sin Hue taklampa med sin gamla strömbrytare och ger Hue lampan ständig ström.

Om du ersätter din befintliga brytare med en dubbel så ska trådarna från ” Hue Wall switch module” gå till den ena brytaren och din vanliga lampa tänds/släcks på vanligt vid med den andra brytaren och inte kopplas samman som i videon.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.