Hej

Vi håller på för fullt att inreda övervåningen på vårt Smålandsvillan Västervik, och nu börjar det närma sig slutet på isolering och plastning. En sak har jag skjutit lite på och det är hur jag skall göra med inkommande PEX ledningar ifrån nedervåningen för radiatorerna.
Ni ser på bilden hur det ser ut, och jag undrar om jag skall regla upp för att kunna montera en typ av inspektionslucka, varvid man där bakom skarvar på nya PEX ledningar som man drar vidare till radiatorerna. PEX ledningarna är tänkt att dras i installationsskiktet som blir 45mm tjockt. Vad tror ni om detta med att regla upp för en inspektionslucka/kopplingsskåp? Vilka mått gäller för ett sådant skåp?
 
  • IMG_4619.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En lucka är väl alltid bra, men strikt enligt reglerna så behövs det inte för värmeledningar, de får skarvas dolt. V et inte om dte beror på det lägre trycket eller på att det bara finns en begränsad mängd vatten i systemet.
 
Det beror på att det finns en begärnsad mängd vatten. Detta är väl troligen den enda dolda skarven i ditt värmesystem och har du möjlighet så sätt en lucka. Skåp finns i alla möjliga varianter.
Ett tips är att du provtrycker först.
 
Lite OT men vad provtrycker man med om man är amatör?
 
I TS fall är det ju bara att släppa på vattnet och lufta så gott det går och trycka upp det tills säkerhetsventilen löser. Håll systemet trycksatt upp emot ett dygn och notera om trycket faller.
 
vad tror ni, räcker det med ett av dem minsta skåpen? Det är totalt 6 radiatorer på övervåningen, om jag inte sätter en i klädkammaren också, då blir det 7. Kopplar man dem i högra delen av huset i serie och dem i vänstra delen i serie? Man drar väl knappast ett eget rör till varje radiator? isåfall så ska jag ju bara ha typ en t-koppling på rören ifrån nedervåningen?
 
m5patrik skrev:
Man drar väl knappast ett eget rör till varje radiator?
Jo, så kan man göra och så ska jag göra, använd dig av en fördelare och koppla sedan varje radiator för sig (paralellkoppling)

Lycka till

/PC
 
m5patrik skrev:
Man drar väl knappast ett eget rör till varje radiator? isåfall så ska jag ju bara ha typ en t-koppling på rören ifrån nedervåningen?
Faktum är att det troligen blir billigast så eftersom kopplingarna är så förtvivlat dyra, du drar istället ett slangpar till varje radiator och kopplar samman dem framledning och retur på var sitt förgreningsrör, detta gör du väl lämpligen då i ditt skåp du funderar på.... :D
 
ok, jag blev mest nojjig över att det blir så himla mycket rör som ska få plats i installationsskiktet, dem ska ju slåss med vp-rör och flexslangar också! :)
På nedervåningen så har Smålandsvillan kopplat alla radioatorer i 2 olika slingor, hur det blir uppe återstår att se, får låta rörisen bestämma. Men ett skåp ska tas hem så man kan avsluta bygget av alla ytterväggarna! :-D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.