Håller på att bygga mitt badrum och måste nu dra allt vatten innan jag kan fortsätta med resten av golvet och väggarna.

Det är så smart att jag har ett litet rum i källaren precis under badrummet där jag tänkte koppla på allt mitt vatten på de gamla rören som går där, 22mm för den delen.

Jag tänkte använda mig av Uponors grejer, för dom tycker jag verkar trevliga och många här på forumet har använt dom och pratat varmt om dom. Nu ska jag bara pussla ihop allt jag behöver och ni har ju mer erfarenhet än vad jag har hur det ska fungera det här.


Jag tänkte handla från sigro, för det har många också rekommenderat, så dom får en chans!


Det jag tänket ha är fördelarna på båda varmvatten och kallvatten, blev överlycklig när jag såg dom på sidan!! Kan man koppla ihop flera fördelare med varandra? Jag har på kallvattnet 2 handfat, 2 toaletter och 1 dusch som skulle behöva ha vatten, således 2 handfat och en dusch på varmvattnet. Men är det möjligt?


Behöver jag kompletera fördelarna med något mer än det som levereras när man enbart beställer dom? Allt finns med till anslutningar till skyddsrören och sådär? Jag har aldrig arbetat med PEX RiR förrut så jag vet inte riktigt hur det funkar.


Sen behöver jag väl ha Väggbockfixtur 25 till både allt och va? Eller i vart fall där det ska gå ut något genom väggen (toalett, handfat och dusch). Behöver jag ha någon väggskena också, eller är det bortkastade pengar? Jag tänkte väl att man kunde likväl sätta fast allt vid en kortling.
Behöver jag komplettera väggbockfixturen med något för att få det komplett? Hur funkar det med genomföringarna genom väggen sen? Behöver jag något mer??


Är det något speciella fästen man sätter fast slangen med i väggen, eller jag kan ta vad som helst? Tänkte så att jag inte behöver köpa deras egna klammer för att det ska vara godkänt på något vis.


Det var nog de frågorna för tillfället, hoppas ni kan hjälpa mig! :)
 
1. Fördelare kopplas efter varandra hur många som helst. Utöver det som följer med behöver du möjligen en propp till änden på den sista fördelaren och ev proppar till de anslutningar du inte använder (kanske följer det med, minns inte riktigt).

2. Det kan ju vara lämpligt att mata fördelarna med något grövre rör än 15mm rören man normalt använder från fördelare till förbrukare.

3. Du behöver väggfästen till fördelarna också. Anslutningar till skyddsrör vet jag inget om, inget jag använt.

4. Väggskena ska du absolut ha till väggbockfixturen, då får du rätt ccavstånd automagiskt.

5. På andra sidan väggen ska du ha en väggbricka för övergång till kromade rör eller blandarfäste där duschblandaren sitter.

6. Sätta fast slangen: Finns väl ingen anledning att fästa slangen i väggen - råkar du skriva där slangen är klarar den sig antagligen om du inte har satt fast den....?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.