Hej kära gnistletare!

Ska ersätta min EEKJ 4x10/10 med PEX tänkte jag. Men vad heter då en motsvarighet till denna?
Kabeln försörjer sammanlagt 3 små härbren där det just nu inte finns mer än lampor, kylskåp och spisplattor som strömförbrukare.

Så dimensioner och "namn" på pex-kabeln tas tacksamt emot! d^_^b

Var lugna, jag ska inte försöka koppla in den själv! :D
 
N1XV 5G10 är vanligast, pexisolerad med yttermantel av PVC.
Annars har du EXQJ 4x10/10, halogenfri med koncentrisk ledare.
 
Måste bara fråga varför du ska byta? Är det fel på den gamla?
 
Ganska bra fråga faktiskt.

//Patrik
 
För att jag har en till salu!! ;)
 
Nja. Den som ligger där nu är en ruggigt gammal kabel (alltså inte ekkj men motsvarande för dåtiden) Den ligger bara 5-10 cm under marken. Skavd? Hel? Sprucken? Jag vet inte. Dessutom ska vi gräva ner vattenledning som korsar denna kabel = skiten ryker! Bättre att göra nytt och ordentligt. Nytt proppskåp ska in och JFB. varför chansa med något som faktisk kan brinna/ta livet av någon?
Därför byts den ut... ;)
 
Tack för svaret förresten!
 
Låter helt klart vettigt, flashower. Passa på när grävaren är där.
 
Vill bara tillägga min åsikt. N1XV smakar godast! Välj den!

//Patrik
 
Parantes ang N1XV. Plankat från annat forum:

Fråga:
Jag undrar hur man resonerat när man numera tillåter att starkströmskabel typ N1Xv... (PEX) får förläggas i mark då den inte som EKKJ, FKKJ och AKKJ har någon koncentrisk ledare som "grävskydd". Just detta med "grävskydd" var ju tidigare argumentet för att starkströmskabel i mark måste ha koncentrisk ledare men tydligen inte nu längre. Jag vet också jag att kraftbolagen länge har använt PEX-kabel utan "grävskydd" men på vilka grunder då?
Hoppas på ett svar från dig William som varit med länge och brukar kunna historiken.
Jag har tidigare ställt frågan till experten på kraft och installationskabel här i forumet men inte fått ett svar på det jag verkligen ville veta.
Svar:
Nja, om jag minns rätt togs beslutet om detta strax innan jag kom till Elsäkerhetsverket (dvs Statens Energiverk som var elsäkerhetsmyndighet på den tiden). Som jag förstod det var det långvariga och starka påtryckningar från branschorganisationen som fått myndigheten att efter lång tvekan ge med sig. Man vill alltså få använda en billigare och mer lätthanterlig kabel för markförläggning, och som även kunde användas för ovanjordsförläggning, .

Det är ju helt sant att det grundläggande säkerhetskravet med en jordad skärm, som skulle säkerställa utlösning vid pågrävning därmed försvann. Man bedömde att risken inte skulle vara så stor för olyckor ändå - med rätt eller fel. Vanligen är det väl grävmaskiner ("kabeltillverkarens bästa vän") som träffar på kablar litet oväntat, och då sitter föraren hyfsat skyddat.

Jag minns dock en händelse som inträffade när man just hade tillåtit användningen av denna kabel. Vid ett bygge där man hade en sådan kabel nära en byggnadsställning (troligen i en öppen kabelgrav) tappade man ett järnspett som penetrearade kabeln, träffade en fasledare, men inte skyddsledaren, varvid spettet spänningssattes, föll mot byggnadsställningen och spänningssatte hela denna. Så fick jag det berättat, och så kan det gå när oturen är framme.

Det kanske finns andra som tillhör kategorin "mogen ungdom" som kan mer om historien. Berätta gärna!


William Persäter, Expert i Voltimum
STF Ingenjörsutbildning
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kör med den så blir det nog bra.. Något annat lands beteckning men innehållet samma, färgerna stämmer också..
 
Mikael_L
Slugge skrev:
... färgerna stämmer också..
Japp, färgerna ser bra ut med. :)

Då bugar och tackar jag för svaret.
 
PEX kabeln är väl populär för att den är lättare och enklare att arbeta med jämfört med EKKJ, men hållfastighets- och elsäkerhetsmässigt är den knappast bättre, eller ?

Dessutom är den dyrare...
 
Rättning, billigare. Man sparar även in på gulgrön slang om man väljer N1XV. :D

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.