Jag söker och söker med finner inte som bibelen lovade...

Vår panna (CTC 1100 -94) börjar bli till åren och brännaren (KMP PX21) krånglar, dessutom vill jag flytta hela pannan till ett annat rum. Så jag har börjar efterforska lite kring olika pannor och hur jag kan gå tillväga. Jag behöver en viss tid på mig att samla information, sen en dag känner jag mig plötsligt redo att ta tag i saken.

Hur som helst, jag vill göra det mesta hemma själv och skulle vilja installera pannan och drar rör själv. Jag har kopplat med PEX hemma och tycker att det varit smidigt. Det jag inte kan komma underfund med är om det funkar att dra PEX till och från pannan också?

Idag sitter pannan direkt när man kommer ner i källaren. Jag vill flytta in den i badrummet som sjunger på sista versen. Blir perfekt utrymme för pannan. Huvudstammarna till elementen är gamla järnrör. Tänkte att de får jag skarva och dra in i pannrummet. Är dock osäker på hur man skarvar grova järnrör.

Jag föreställer mig att om man ger det hela lite tid så klarar man det mesta själv. Antagligen blir det till att glidgjuta imkanalen från badrummet, det lejer jag nog bort. Men allt annat känns rimligt att kirra själv. Har sett många som byggt egna pannrum här och kopplat.
 
Eftersom jag precis håller på och byter panna och pannrum, (kolla min tråd) så skulle mitt tips vara att fortsätta med järnrör eftersom det redan finns i huset.

Fördelarna överväger:
Prisvärt material
Blir stabilt som bara den
Lin och rörkitt går nästan inte att få otätt
Du behöver ändå antagligen rörgängningsgrejor för att gå på det befintliga systemet och då kommer det att kännas tryggt att ha "tränat" på att gängat allt innan.

Nackdelen är möjligen att det kan krävas lite "pondus" att handgänga grova rör, men å andra sidan hinner man fundera på vad man gör under tiden.

hurvida det rent materialmässigt går att dra PEX kan jag inte svara på, däremot kan jag tänka mig att det kan bli lite kinkigt att komma upp i dimensioner på PEX för att få ner strömningshastigheten etc. Sen är det ju en klar fördel att ha styva rör, oavsett material, så man kan kontrollera avluftning etc.

/Martin
 
Krilleman
Nog för att PEX klarar uppgiften bra, både temp och tryckmässigt, skulle jag absolut koppla om pannan med vanliga elförzinkade rör och press-delar, billigt, enkelt och framförallt smidigt! Handgänga DN40 är inte så upphetsande. Och självklart koppar på vattnet! Tips från en i "svängen"!
 
Hmm billigt kan man ju diskutera. Kolla priserna på Rinkaby Rör för rördelar så ser man att det för likvärdiga dimensioner skiljer en hel del.

För 90 graders vinkel 28 kr mot 168 kr.....

Då ha vi inte räknat med verktygen

Råkar man som amatör göra fel så är ju en pressad koppling förbrukad, det är inte en svart del.....

Så för en som inte är i svängen tycker jag ändå att blå rör och svarta delar leder tämligen stort.

/M
 
Krilleman
Men tar 20ggr så lång tid. Har man flera veckor över som glad hemmapulare så varför inte?? :)
 
Redigerat:
Sant! :)
 
Du har inget annat kopplat till imkanalen???
 
C
Mja, det tog mig, som förstagångsgängare (det där lät av nån anledning snuskigt), ungefär en dag att gänga sex smårör, nånstans 3/4 tum, och förse dessa med huvar, så jag tror att det kan ta ett tag om man ska göra mycket...
 
Vad gäller inkoppling av panna till kanal. Kolla upp så att arean räcker. Brukar stå hos panntillverkarna vilken area pannan vill ha.

En möjlighet är ju annars att ta upp nytt hål från badrummet till den befintliga rökkanalen. Fördelen då är ju att värmefördelningen i murstocken blir den samma. Men det beror ju såklart på hur murstocken ser ut.

/M
 
högbergarn: Njaeae, tror inte det. Är ganska ny i huset och har inte full koll på kanalerna. Flera är dessutom igensatta vad det verkar. Men den här kanal bör bara mynna ut i badrummet och tvättstugan som är på andra sidan. Båda ska flyttas med tiden så då bör jag kunna använda den kanalen. Men det får jag såklart kolla upp.

Er andra: vad jag än väljer så kommer jag ju inte undan att gänga några järnrör, för jag tänker ju inte börja riva bort de som finns och går till elementen.
 
Tigger: skorstenen har 8 kanaler. Borde inte alla vara av ungefärlig likartig area?

Tanken att ta upp hål och använda befintlig kanal har jag tänkt med nog tänkt att det inte är möjligt med tanke på rökröret, fast det kanske inte finns någon särskild begränsning hur långt det får löpa horisontiellt?
 
cheetah1 skrev:
en dag att gänga sex smårör
Det där lät också lite småperverst... :blushing:
 
Enklaste sättet att kolla det är att ta en tur på taket ;)
Hos mig har jag 2 eller om det är 3 stycken helstenskanaler som ligger i mitten av skorstenen. Runt dessa ligger halvstenskanaler för ventilationen. Jag utgår ifrån att man byggt så för att få bäst ventilation och inte minst säkerhetsmarginal mot resten av byggnaden.

På Lambda 60 pannan medföljer ett rökrör på 500 mm och sen har jag kanske 2-300mm till centrum av kanalen. Monterat det hela så att det lutar någon enstaka grad i rätt riktning. Nu är ju inte pannan startad än så jag vet ju egentligen inte om det funkar.... :rolleyes:
 
Skrostenen: använd inte en imkanal till pannan! Inte säkert den är murad på samma sätt som de kanaler som är tänkta som rökkanaler!
Koppar med lödkopplingar eller gängat är det jag skulle använda till pannan, det ska tåla över 100 grader utan att brista och riskera att skålla någon och sitta där i årtionden.
 
PEX har en maxtemp på 95 grader så till pannkopplet skulle jag aldrig använda det.

Liksom fotografen förordar jag lödda, kläm eller gängade kopplingar i åtminstone pann och tankkopplet dvs där det går riktigt hett vatten. Pressade litar inte jag på när det är såpass hett.

Cirkulationssystemet där duger PEX gott och väl särskilt om man har en shunt som man ju normalt aldrig har fullt öppen. Varm och kallvatten funkar PEX perfa men just i pannrum osv kan det vara knixigt att göra de böjar osv som krävs med PEX:en
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.