Jag ska dra lite vattenrör i ett nytt bolvbjälklag ovanför min krypgrund. Tanken är att alla rör ska mynna i golvet (köks-ö bland annat) och min fråga är då hur golvgenomföringen "genomförs"? Rören ska gå i mina 195 reglar i vanlig gullfiber isolering och genom diffusionsspärr, golvspån och slutligen parkettgolv.

Bifogar en liten skiss över hur det är tänkt.
(1 - Här ska matning av vattnet kopplas mot kromade rör i väggen bakom en liten inspektionslucka. De kromade rören kommer från ett annat rum)
(2 - Här ska första vasken befinna sig. Det kommer att vara fyra vattenrör som ska genom golvet. Någon sorts fördelare eller T-koppling för att skicka vidare vatten också)

Är det OK att dra enbart PEX och låta ändarna komma upp ur golvet utan "tätning"?
Om man använder sig av det populära RiR (pex rör-i-rör) hur gör man då genomföringen? Det finns juh väggdosor för detta ändamål, men de funkar väl sämre i golv. Om det skulle läcka är det juh ändå ganska svårt att upptäcka eftersom kopplingarna kommer att vara inuti köksskåp.

Hur flexibla är pex rören resp. pex-RIR? (90 graders böj radie?)

Använder man sig av böj fixeringarna vid 90 graders böjar?

Hur fixerat måste röret vara i golvbjälklaget? (fäst i reglarna eller mest fritt liggande mellan reglar?)

Vad krävs för verktyg för att fixa detta själv? Jag har ringt till säkert 5 olika vvs:are men alla har fullt upp..
 
  • vvs.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Använd RiR, plastslang utan skydd blir känslig för yttre åverkan. Jag gissar att man aldrig drar pex utan skyddsslang.
2. Borra hål och dra upp rören, täta med silicon/latexmassa. Det finns inga krav på täthet i köket.
3. Ett 15mm pex kan kallbockas till rätt snäva radier (och väldigt lätt om du använder fixtur), varmbockar du blir radien ännu mindre. Detta kommer inte vara ett problem för dig. Det är samma böjradie på pex och pexRiR.
4. Det är bra att använda fixturerna i 90gradersböjar. Mest för att det är lätt att böja röret på ett bra sätt men också för att det inte fjongar tillbaka när du vänder ryggen till...
5. Röret måste inte vara fixerat men det verkar dumt att låta bli. Klamra fast på lämplig vis. Vanligt patentband funkar bra. Det är bra att veta var rören finns.
6. Använder du klämkopplingar behövs inga andra verktyg än ett par skiftnycklar, en kniv och kanske en sekatör för att klippa av röret.
 
Viktigt!
Lägg exvis geotextil runt rören på de ställen där Pex-rören ligger an mot träkonstruktion. Det kan knäppa så in h-e annars. Med geotextilen (polypropylen) kommer röret istället att glida i genomföringarna när det utvidgar sig med varmvatten.
 
Johan Gunverth skrev:
Viktigt!
Lägg exvis geotextil runt rören på de ställen där Pex-rören ligger an mot träkonstruktion. Det kan knäppa så in h-e annars. Med geotextilen (polypropylen) kommer röret istället att glida i genomföringarna när det utvidgar sig med varmvatten.
...men med RiR så slipper man gnissel och knak!
 
MathiasS skrev:
...men med RiR så slipper man gnissel och knak!
Naturligtvis! Såg nu att han skulle dra vattenrör och inte värmerör.
 
Tackar ödmjukast för era kommentarer!

Rören är dragna och golvet är lagt. Jäkligt smidigt att dra måste jag säga. Man har samma problem som när man drar flex till el, dvs att den har en viss ursprungsform som är lite bökig, men här kan man faktiskt fixa till röret lite så att det blir som man vill.

Nu återstår bara projektet att ansluta vatten, men det är en annan historia!

 
Bob_the_builder
Nu kanske det är försent, men man bör också fixera skyddsröret vid eventuella genomgångar av bjälkar för att minska risken för missljud vid tryckslag. Det finns speciella plåtbleck för ändamålet.
 
Finns det inte blandare som är mer snälla än andra vad gäller just tryckslag?..

Jag har dragit skyddsröret, 25 mm, genom 28mms hål i reglarna.. Möjligen kan det låta lite om röret skulle röra sig så mycket så att det "sågar" på kanterna i regelhålen. Men med 95mm isolering, 23mm golvspån och 14mm parkett ovanför ska det nog inte komma igenom så väldans mycket ljud...
 
Bob_the_builder
Vad vet jag. Jag har monterat beslag och har inga missljud, men det bevisar ju inte att de behövs. Så här kan de se ut i alla fall:

stor1870721.jpg
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.