Hej!

Är i full färd med att bygga ett badrum i källaren i mitt hus från 1949. Jag har för avsikt att lägga ett spår i betongväggen för att fälla in PEX-rör men vad skall jag välja för system. Många frågar om vad som är bäst och det är ju alltid lika många åsikter som läsare här på Byggahus.

Det Jag undrar är: vilket system är enklast att lägga för mig som amatör???

Kan jag mura in ett rör som bara sticker fram där jag vill ha vatten eller skall det pressas kopplingar och monteras fästen och andra grejor först?? Ju mer man läser på leverantörernas sidor, så som Uponor och LK's m.m, ju mer börjar man fundera..

Vad har ni använt och vad var bra/dåligt erfar ni??

...Eller skall man köra på klassiska utanpå-liggande kromade rör??

Tack på förhand // JOHN
 
Väljer du att spåra för kopplingsdosor bygger de ca 45 mm, väljer du bockfixtur till ett tappställle så bygger den 75mm. Är ett hästgöra att spåra är min åsikt, drar man glitterpinnar på vägg så blir det ju enklare men kanske inte så estetiskt snyggt som det motsatta könet ofta håller fast vid. Väljer du uponor så är deras rir system 15mm och du slipper övergångar mellan en koppling och pexen, du använder en enkel pex stödhylsa i röret sedan drar åt kopplingen. Lk systemet är ju 16mm och då får du köpa deras kopplingsset, kör själv enbart med uponor inst material då det funkar helt okej. Lk systemets fördel är ju att det leverar ett högre flöde, sedan finns det ju prisol som med rätt bock apparat ger hyffsat korta bockar iallafall på 12mm.

mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.