Hej, ska byta ut två kopparrör som tidigare var varm och kall tappvatten till ett badrum+kök. Jag behöver byta ut de nu när de ska till ett fördelarskåp istället.

Båda går lite kringliga böjt och sedan in igenom väggen baktill. Är PEX eller PAL att föredra för en ny dragning? Jag tänker att Pex enkelt skulle gå att dra men det kanske är blir för flimsigt? Rörisolering och rörledningar i en väggöppning med synlig isolering och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kräver inte PAL svindyra specialverktyg för att kapa och grada?
 
PE-X borde funka, men tänk på att de är styvare än gummislang. Kan vara besvärliga att böja där det är trångt. Man kan dock värma upp dem försiktigt så blir de mjukare.

PE-X kan behöva bockfixtur om du ska ha snäva böjar. Finns risk att rören plattas ihop annars.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
B BlueX skrev:
PE-X borde funka, men tänk på att de är styvare än gummislang. Kan vara besvärliga att böja där det är trångt. Man kan dock värma upp dem försiktigt så blir de mjukare.

PE-X kan behöva bockfixtur om du ska ha snäva böjar. Finns risk att rören plattas ihop annars.
Jo bockfixturer kanske löser det. Vet du om det finns för att ha på skyddsrören? De jag sett är till för PEXen enbart.

*edit* det fanns för skyddsrör också. Iallafall 25mm
 
  • Gilla
BlueX
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Kräver inte PAL svindyra specialverktyg för att kapa och grada?
hmm aldrig använt PAL men det kanske är så, måste kolla upp det isåfall
 
pokasd pokasd skrev:
Jo bockfixturer kanske löser det. Vet du om det finns för att ha på skyddsrören? De jag sett är till för PEXen enbart
Bockfixturen är normalt avsedd för "medieröret", dvs PE-X-röret i det här fallet.

Rör-i-rör (PE-X-rör med skyddsrör) brukar installeras med god (dvs stor) radie så att det går att dra ut och byta PE-X-rör om det behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.