Nybyggnation av 1 1/2 planshus utan källare. Kök och badrum på nedervåningen, mindre badrum på övervåningen.

Vad är för- resp nackdelar med PEX (rör i rör) gentemot lödd eller pressad koppar om man tänker sig dold rördragning?

-Säkerhet mot läckage?
-Påverkan på (smak och utfällningar) vattnet?
-Kondens?
-Andra praktiska aspekter, t ex specialverktyg?

Jag har i decennier mjuklött koppar där det varit möjligt, annars kört klämkopplingar. Spolar alltid ur kallvatten innan det dricks eller används till matlagning.

Har sett snygga pex-installationer med fördelningsarmatur innanför luckor i väggen och dubbelrör i schakt till förbrukare.

Bör jag tänka om?
 
Jag skulle köra PEX RiR. Finns väl inte någon nackdel jämfört med koppar och dessutom billigare (både material och installation)...
 
En bra anledning till att använda pex rir är att det helt enkelt inte är tillåtet att ha inbyggda skarvar (oavsett om det är lödda eller klämring) på tappvattenrör.
 
G Gabbe1 skrev:
En bra anledning till att använda pex rir är att det helt enkelt inte är tillåtet att ha inbyggda skarvar (oavsett om det är lödda eller klämring) på tappvattenrör.
Jag skulle heller inte köra inbyggda skarvar med kopparrör, men det kan bli knepigare och man får dra rören synligt inne i badrum och åtkomligt under diskbänk mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.