Hej, bor i ett stort hus byggt 1950, har börjat renovera succesivt och kommit till det gamla pannrummet som ska bli tvätstuga. Behöver dra fram vatten till tvättmaskin och tvättställ och tänker att det börjar bli dax att byta ut de 60 år gamla rören.

Har tittat på PEX och tänkter mig att eftersom allt vatten i huset utgår från den nya tvättstugan börjar jag där för att sedan ta rum för rum när jag kommer dit. Jag skulle vilja byta ut den befintliga rördragningen från vattenmätare till det rör som sedan matar bergvärmen. Hittar inga bra beskrivningar på vad man behöver för att skarva mot koppar/järnrör och heller inte hur man gör 90graders på lämpligt sätt, skulle även behöva veta dimensioner, om det sitter ett 20mm kopparrör vad sätter jag för PEX, samma?

Finns det nån som har bra info om återförsäljare, priser och kanske länk till någon bra sida där allt framgår, tycker det är väldigt rörigt..

Tacksam för kloka åsikter!

/M
 
Håll dig till ett system så fattar du snart hur det hänger ihop. Uponor/Wirsbo och LK är två stora spelare på svenska marknaden. Fundera också på hur du smidigt får tag i prylarna till rätt pris. Lämpliga nätbutiker:

www.rinkabyror.se
www.sigro.se

mfl.

Man kan också använda kopplingar från Beulco och Vatette.

Det finns många sätt att ta sig från CU till PEX och exakt hur det görs beror på vilket fabrikat du vill använda. Iprincip är det ju en kläm/halvkoppling för koppar, en nippel och ytterligare en halvkoppling för PEX, men det finns ju också kopplingar där några av dessa delar "sitter ihop".
 
Redigerat:
Tack, Sigros sida var jättebra, ska förkovra mig i det och återkommer om jag blir ännu virrigare! :)

/M
 
Inget koppar före järnrören, bara efter. Måste du göra något innan järnröret, skarva med PEX.
 
  • Gilla
systemfel och 1 till
  • Laddar…
ok, tack för info, vad är anledningen till det? Det röret som går från vattenmätaren till hela systemet, ett 22mm rör sitter väldigt "störande" då dom har dragit det i det gamla pannrummet utan tanke på det estetiska. Min tanke var att börja med att byta ut detta så att jag kan göra iordning tvättstugan för att sedan byta vidare i takt med att rummen blir renoverade.
Det rör sig om cirka 5 meter och tanken var att det kanske blir enklast att dra den med kopparrör, men jag misstänker att det sedan i resten av huset är järnrör, då bör jag alltså inte sätta koppar utan Pex eller annat mtrl?

/M
 
När vi gjorde om badrummet så fick rörisen dra om en del rör i tvättstugan, och ta bort en del gamla galvade rör mm. Och vad bra det blev! Mycket snyggare och inga rör som är i vägen längre. Här var det verkligen värt att ta in en röris, jag hade aldrig kommit på hur man skulle göra det så här snyggt själv.

Och det blev inte särskilt dyrt heller, han körde med kopparrör som han bockade och trixade med.
 
Har man koppar innan galvrör så blir det galvaniska strömmar vilket äter upp galvrören oerhört snabbt. Pex brukar rekommenderas som skarvning mellan järn. Man får inte använda galv på kallvatten längre. Jag hade bytt ut allt eftersom även flödet ökar. Galvrör som, låt oss säga, har en innerdiameter på cirka 20mm skulle idag egentligen kunna ha 5mm på grund av all rost i röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.