På tal om ny teknik i ”optimerade” små motorer med ny teknik.
Här kamrem i olja.
Vår Peugeot 5008 blev åtgärdad på ”kampanj” efter att den vid upprepade tillfällen larmat för fel på oljetryck.
I början ”nollställde” sig felkoden av sig själv.
Både försäkringsbolag och märkesverkstad insisterade på att köra den till verkstad, men det blev ändå bärgning då vi försökte köra.

Tja, ska man vara glad över en närmast gratis service och kamremsbyte?
Eller oroa sig för om motorn tagit skada av att oljesilen var igensatt med gummirester från kamremmen så att motorn gått med lågt oljetryck en längre tid?
 
Fick du någon klarhet i vad som orsakade problemet? Försäkringsbolaget eller peugeot som tog notan? Står med nästan samma problem i nu läget!
 
Redigerat:
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Missade att svara. Hur gick det för dig?

Jo, tydligen så kan kamreren flisa sig så fibrer/gummirester täpper för oljesilen, dvs intaget av olja.
Det märks då som lågt oljetryck.

Peugeot stod för kostnaden för kamremsbytet.
Det blev väl bara nån tusing kvar att betala för luftfilter och annan service.

Men nu tycker jag den drar mer olja än förut. Vi får fylla på ofta.
Uppskattar det till ca 200-300 mil/liter olja. Eller 0,4 L/100 mil
Vi har lagt en anteckningsbok i bilen.
Frun fyller ofta på olja själv numera…
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
RoTe
blackarrow blackarrow skrev:
Jo, tydligen så kan kamreren flisa sig så fibrer/gummirester täpper för oljesilen, dvs intaget av olja.
Det märks då som lågt oljetryck.
Vem hade kunnat ana?! Jo typ varenda vettig ingenjör ungefär.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Kommer fler märken med samma problem, bla Ford.
Rem i olja var ingen bra ide.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Har PSA blivit det nya VAG?
 
Hur besvärligt är det att rengöra kylsystem/vattenkanaler i motorn som blivit igensatta(?) av motorolja ?
Vad kan det kosta?

Byte av oljekylaren kostar ca 1800 kr
Oljekylaren har läkt olja över till kylarvattnet.

Displayen visade rött, STOP, Onormal motortemperatur. (En bit upp på rött)
Stanna bilen omedelbart, typ.

Första intrycket av bilverkstan var bra, men nu vet jag inte riktigt...
Går det att mäta oljetryck enkelt på en modern bil?

Fast försäkringen täcker "haveriet" denna gång också.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Missade att svara. Hur gick det för dig?

Jo, tydligen så kan kamreren flisa sig så fibrer/gummirester täpper för oljesilen, dvs intaget av olja.
Det märks då som lågt oljetryck.

Peugeot stod för kostnaden för kamremsbytet.
Det blev väl bara nån tusing kvar att betala för luftfilter och annan service.

Men nu tycker jag den drar mer olja än förut. Vi får fylla på ofta.
Uppskattar det till ca 200-300 mil/liter olja. Eller 0,4 L/100 mil
Vi har lagt en anteckningsbok i bilen.
Frun fyller ofta på olja själv numera…
Det ska väl vara omöjligt för kamremsflisor tar sig in på oljesidan i motorn?

Har aldrig hört talas om en motor med kamrem där den går i oljebad och då har jag ändå skruvat en hel del i alla möjliga ”farkoster”.

Edit: är det konstruerat på det viset får vi hoppas det är högst ovanligt. Olja och gummi/plast är inte alltid så väldigt kompatibla….

Kamkedja däremot brukar vara smorda av olja och de har spännare / sträckare, ofta i ngn slags nylonaktig plastvariant - men det är ju en helt annan konstruktion än kamrem.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur besvärligt är det att rengöra kylsystem/vattenkanaler i motorn som blivit igensatta(?) av motorolja ?
Vad kan det kosta?

Byte av oljekylaren kostar ca 1800 kr
Oljekylaren har läkt olja över till kylarvattnet.

Displayen visade rött, STOP, Onormal motortemperatur. (En bit upp på rött)
Stanna bilen omedelbart, typ.

Första intrycket av bilverkstan var bra, men nu vet jag inte riktigt...
Går det att mäta oljetryck enkelt på en modern bil?

Fast försäkringen täcker "haveriet" denna gång också.
Borde nog gå ta fram oljetrycket om man kopplar in någon variant av obd-läsarutrustning kompatibel med bilmodellen.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
Borde nog gå ta fram oljetrycket om man kopplar in någon variant av obd-läsarutrustning kompatibel med bilmodellen.

Mvh

Stefan
Efter lite googling så ja, någon påstår att 5008 har resistiv tryckgivare.

Någon annan undrar om en iCarSoft läsare klarar av att läsa oljetryck.(Sist i tråden) nedan

Får väl leta efter uppdatering till min iCarSoft.
Den är rätt bugging och mycket som inte fungerar.


En annan (o)lustig grej: Oljetryckslampesymbolen kan blinka .
Fast sken betyder inget oljetryck,
Antar attt stanna bilen texten kommer upp och STOP lyser starkt rött då.Har inte råkat ut för det.

Blinkade röd oljekanna är inte med i någon manual och då har jag skummat även andra årsmodellers beskrivning av instrumentpanelen.

Jag besökte en märkesverkstad (med min bil, inte fruns 5008). Efter 10 min diskussion och två mekaniker, så blev svaret. "Kom hit med bilen nästa gång det händer."

Pust... Jag ville ju veta om det var farligt att köra bilen, eller bara hängde ihop med låg nivå som bilen varnar för med textmeddelandet som försvinner efter några sekunder.

Det hjälper att fylla på olja iaf och det borde inte bli lågt oljetryck av låg oljenivå.
Numera har vi alltid en liter olja med i bilen.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Efter lite googling så ja, någon påstår att 5008 har resistiv tryckgivare.

Någon annan undrar om en iCarSoft läsare klarar av att läsa oljetryck.(Sist i tråden) nedan
[media]
Får väl leta efter uppdatering till min iCarSoft.
Den är rätt bugging och mycket som inte fungerar.


En annan (o)lustig grej: Oljetryckslampesymbolen kan blinka .
Fast sken betyder inget oljetryck,
Antar attt stanna bilen texten kommer upp och STOP lyser starkt rött då.Har inte råkat ut för det.

Blinkade röd oljekanna är inte med i någon manual och då har jag skummat även andra årsmodellers beskrivning av instrumentpanelen.

Jag besökte en märkesverkstad (med min bil, inte fruns 5008). Efter 10 min diskussion och två mekaniker, så blev svaret. "Kom hit med bilen nästa gång det händer."

Pust... Jag ville ju veta om det var farligt att köra bilen, eller bara hängde ihop med låg nivå som bilen varnar för med textmeddelandet som försvinner efter några sekunder.

Det hjälper att fylla på olja iaf och det borde inte bli lågt oljetryck av låg oljenivå.
Numera har vi alltid en liter olja med i bilen.
Resistiv, betyder det en givare som kan läsa av trycket ??
Jag har bara läst av BMW, Lexus och Hyundai än på min CR Max. Mycket kan man läsa, men oljetryck har jag inte hittat.
 
Isakare Isakare skrev:
Resistiv, betyder det en givare som kan läsa av trycket ??
Jag har bara läst av BMW, Lexus och Hyundai än på min CR Max. Mycket kan man läsa, men oljetryck har jag inte hittat.
Man ska inte lite på allt man läster på internet… tryckgivaren är inte resistiv.
Autodoc beskriver den som sensor
0,5–4,5V för 0,6-9,4bar 😳

Oljetrycksensor för Peugeot, trepolig, kostar 378,56 kr, onlineförsäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
RoTe
S Stefan.o skrev:
Det ska väl vara omöjligt för kamremsflisor tar sig in på oljesidan i motorn?


Mvh

Stefan
Du har inte skruvat tillräckligt hör jag! Ford har kamrem och oljepumpsrem i olja bl.a.
 
RoTe RoTe skrev:
Du har inte skruvat tillräckligt hör jag! Ford har kamrem och oljepumpsrem i olja bl.a. [media]
Aha, där ser man på!

Då har man lärt sig något alldeles nytt, tackar.😊

Det känns instinktivt som en mindre fördelaktig konstruktion får jag säga.

Min skruvning i Ford begränsar sig till min Mustang, men den har kamkedjor på V8.an.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Svärföräldrarna har en 308 med kamrem i oljebad. Där kloggade filtret igen av gummiflis och en drös givare va tvungen att bytas, totalt gick det nog på 20 lök att rensa upp o byta. Jävla skitkonstruktion.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.