Jag funderar på om det är bättre att lämna bort petskyddet i uttagen som sitter över fönsterna. Det ska vara enkla jordade uttag i nybygge. Det finns ju inte några krav och jag tror att petskydden bara försvårar när man ska koppla in en lampa.

Kan någon se nån orsak till varför det skulle vara bättre att köpa uttag med petskydd?
 
Jag bytte tidigare i veckan två lamputtag över fönstren i vardagsrummet, och reagerade precis över vad du skrev. Vid närmare kontroll så visar det sig att de inte har några petskydd. Inköpta på Clas Ohlson.
 
Finns ingen anledning att inte ha petskydd enligt mig. Köper du uttag med kvalite så är inte petskyddet något problem. Sen lär du ju inte byta fönsterlampor varje vecka eller?
 
E
sen lamputtag saknar ofta petskydd
är det ett vanlit uttag du menar?
å dä säljs det inte nåra andra som är av kvalitet
 
Alla uttag placerade under 1,70 skall vara petskyddade eller blockerade på annat sätt.
 
Floppman skrev:
Finns ingen anledning att inte ha petskydd enligt mig. Köper du uttag med kvalite så är inte petskyddet något problem. Sen lär du ju inte byta fönsterlampor varje vecka eller?
Du har en poäng där...
 
Elinstallatören skrev:
sen lamputtag saknar ofta petskydd
är det ett vanlit uttag du menar?
å dä säljs det inte nåra andra som är av kvalitet
Jo ett vanligt schuko uttag blir det efter noga övervägande. Placerade ovanför fönsterna på ca 2,1m höjd
 
E
ok
kan bara rekomendera dig att köpa ett uttag av kvalitet
jag har inte hört om nåra problem med petskyddet iaf
 
Finns inte många lamputtag vägg som ens har petskydd, Elko och Eljos standarduttag har det inte.
 
Danne: Han skrev ju just att de var vanliga schuko uttag han menade. Då finns det ingen anledning att köpa icke petsäkert. Finns väl knappt vanliga uttag som inte är petsäkra? Var länge sedan jag såg några i butik iaf :)
 
Men ojdå, läste med stängda ögon tror jag :p
 
Mitt petskyddsfobi kommer från Ikeas billiga skarvsladdar....

Ni har ju rätt i att kvalitets grejjer fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.