Jag ser nu att mina gamla ojordade vägguttag q(;^;)p är livsfarliga för min lilla son som gärna ska få vara lite hos sin pappa. De är knappast speciellt petsäkra och ett par måst bytas direkt.
Jo jag vet att jag måste ta hem en elektriker och fixa jordat med jordfelsbrytare, :Smen pengarna finns inte just nu det måste vänta till i vår. Är det någon som vet vart jag hittar något som gör lite motstånd när grabben håller på och :rolleyes: undersöker uttagen, för jag förstår ju att jag kommer att behöva vända ryggen till han ibland.
Hittar inte de gamla som måste tryckas upp eller ner för att kunna komma åt strömmen.
Får jag vara snål och köpa jordade uttag trots att jag inte har jordad ström till dom än?
 
Akzid skrev:
Här har du ojordade petskyddade vägguttag: [länk]
Det är ett arbete du får lov att göra själv om du vet vad du gör.

Sen en JFB kostar inte så mycket att få installerat och den ger skydd även UTAN jordade vägguttag.
Tack ska nog ringa till elektrikern, även om jag inte själv är så rädd för 220 ska ju mycket till för att göra mer än att kittla har jag märkt både på mej själv och mina kolegor. Men jag tänkte att elektrikern kan göra jobbet när jag har slagit av hela strömmen och dragit om trådarna så det bara är för han att koppla och trådarna kostar ju några kronor. Eller kan jag dra om de befintliga trådarna?
 
btg acke skrev:
Tack ska nog ringa till elektrikern, även om jag inte själv är så rädd för 220 ska ju mycket till för att göra mer än att kittla har jag märkt både på mej själv och mina kolegor. Men jag tänkte att elektrikern kan göra jobbet när jag har slagit av hela strömmen och dragit om trådarna så det bara är för han att koppla och trådarna kostar ju några kronor. Eller kan jag dra om de befintliga trådarna?
Hängde inte med riktigt.. Jag tänkte att du bara byter dina ojordade vägguttag mot nya ojordade fast petskyddade. Det är ett ganska okomplicerat arbete, köp med skruvanslutning så ser man ännu enklare att det blir rätt.

Vill man har jordat så kan man behålla de gammla ledningar och skjuta i en dragfjäder och lägga in en gulgrön, men min erfarenhet säger att det går betydligt fortare att binda i de gamla trådarna och dra helt nytt. Kan du vara behälplig vid omdragningen så går det mkt fortare. Men diskutera det med din elektriker...
 
btg acke skrev:
även om jag inte själv är så rädd för 220 ska ju mycket till för att göra mer än att kittla har jag märkt både på mej själv och mina kolegor.
Med den inställningen är jag rädd för att du inte blir äldre om du ger dig på att koppla själv.. Synd om din son ok han skulle förlora sin pappa nu..
 
snaggletooth skrev:
Med den inställningen är jag rädd för att du inte blir äldre om du ger dig på att koppla själv.. Synd om din son ok han skulle förlora sin pappa nu..
Absolut inte så jag tänker, men jag har ju råkat ut för att det kittlar när det är fel i centralerna på jobbet och lite blött på arbetsplatsen, så därför har jag inte brytt mej om att det är lite sprickor i uttagen. Anser mej vara vuxen nog att fatta att ett el uttag inte är något trevligt att leka med när strömmen är på. Men jag vet ju att så länge jag har kvar det jobb jag har kommer jag att få kittel i händerna fler gånger. Så länge vi inte återinför "fira för rusk" och sitter inne i två timmar om det regnar och åker hem efter det, eller nån som kan lite om el tar och gnuggar geni knölarna lite och hittar någon lösning på problemet. Och jag är inte orolig för att grabben ska bli utan pappa för att vi har el på byggena, snarare för att vi har kranar och höga byggställningar och framförallt ett obefintligt skydd från staten om firman inte följer skyddsföreskrifterna.
 
btg acke skrev:
Absolut inte så jag tänker, men jag har ju råkat ut för att det kittlar när det är fel i centralerna på jobbet och lite blött på arbetsplatsen, så därför har jag inte brytt mej om att det är lite sprickor i uttagen. Anser mej vara vuxen nog att fatta att ett el uttag inte är något trevligt att leka med när strömmen är på. Men jag vet ju att så länge jag har kvar det jobb jag har kommer jag att få kittel i händerna fler gånger. Så länge vi inte återinför "fira för rusk" och sitter inne i två timmar om det regnar och åker hem efter det, eller nån som kan lite om el tar och gnuggar geni knölarna lite och hittar någon lösning på problemet. Och jag är inte orolig för att grabben ska bli utan pappa för att vi har el på byggena, snarare för att vi har kranar och höga byggställningar och framförallt ett obefintligt skydd från staten om firman inte följer skyddsföreskrifterna.
Låter faktiskt som att du har lite dålig syn på el..
Är det desutom under arbetstid så är det ett arbetsmiljökrav att du ska åka in på sjukhuset för en undersökning!
Jag har åkt in 2 gånger för strömgenomgångar... Varav en av gånger såg de att hjärtat var påverkat så det var bara till att ligga kvar för observation! Inget att leka med..
Du märker kanske inte det idag att hjärtat fått en liten störning.. Det komma om ett par år när hjärtat varit ansträngt tillräckligt länge.. Men åker man in direkt så är det "lätt" att åtgärda med en elchock...
 
Akzid skrev:
Hängde inte med riktigt.. Jag tänkte att du bara byter dina ojordade vägguttag mot nya ojordade fast petskyddade. Det är ett ganska okomplicerat arbete, köp med skruvanslutning så ser man ännu enklare att det blir rätt.

Vill man har jordat så kan man behålla de gammla ledningar och skjuta i en dragfjäder och lägga in en gulgrön, men min erfarenhet säger att det går betydligt fortare att binda i de gamla trådarna och dra helt nytt. Kan du vara behälplig vid omdragningen så går det mkt fortare. Men diskutera det med din elektriker...
Jag hade tänkt att petskydda som en panik åtgärd för att skydda grabben en liten stund. Att dra in nya trådar kostar lite så det får vänta tills badrumsrenoverings hålet i plånkan har läkt. Men jag tänkte på om jag kan spara pengar på att använda de befintliga trådarna och det jag förstår av vad du säger är att ja jag kan göra så att jag drar in dragfjädern med de gamla trådarna och drar in en gröngul jord, men det går snabbare att dra ut hela skiten och sätta in nytt allt ihop. Då tänker jag mej att det måsta vara billigast att ta dragfjädern och fästa i trådarna som finns, dra ut dom och fästa på en grön gul i fjädern och dra tillbaka. Så mycket får jag göra för min elektriker om det är tillåtet att återanvända gammal tråd. Om jag kan återanvända gammal tråd så spar jag en tredjedel av kostnaden på tråd och kan kanske ta mej råd att med en gång slänga in jordad el och att sätta upp jordfelsbrytaren borde ju inte ta så mycket extra tid. Men hur fan bryter jag strömmen så att jag kan dra trådarna till skåpet? Huvudbrytaren sitter ju i det skåpet:rolleyes:
 
Akzid skrev:
Låter faktiskt som att du har lite dålig syn på el..
Är det desutom under arbetstid så är det ett arbetsmiljökrav att du ska åka in på sjukhuset för en undersökning!
Jag har åkt in 2 gånger för strömgenomgångar... Varav en av gånger såg de att hjärtat var påverkat så det var bara till att ligga kvar för observation! Inget att leka med..
Du märker kanske inte det idag att hjärtat fått en liten störning.. Det komma om ett par år när hjärtat varit ansträngt tillräckligt länge.. Men åker man in direkt så är det "lätt" att åtgärda med en elchock...
Jag plockar ju naturligtvis undan maskinen om jag får en stöt och vidtar åtgärder för att folk ska veta att det är fel på maskinen, men jag visste inte att jag måste in på någon kontroll för det. Alla jag pratat med om saken verkar rycka på axlarna åt att det ibland kittlar lite i fingrarna när vi jobbar. Men vart står det i vilka arbetsmiljökrav?
Då måste väl de arbetsmiljökraven även kräva att vi byggnads arbetare inte får jobba ute när det regnar och det har jag fått lära mej av en kille som jag litar på och är skyddsombud sitter i styrelsen för byggnads att nej "fira för rusk" det är borta. Om jag ska jobba så behöver jag ju min några el verktyg för att det ska hända något svårt att få av 16 järn utan papegoja.
Men nu är jag nyfiken för jag vill ju inte att vi ska strunta i vad arbetsmiljöverket säger, men jag tänker inte göra mej oberättigat obekväm.
 
Alltså det enda du behöver göra om du ska byta från ej petskyddade, ojordade vägguttag till petskyddade, ojordade vägguttag är:
- Bryta strömmen.
- Spänningslöshetsmäta.
- Skruva bort det gamla uttaget och skruva loss de två trådarna.
- Skruva dit trådarna på det nya uttaget och skruva fast det i väggen.
- Slå på strömmen.
- Spänningsmäta.

//Patrik
 
Förstår jag acke rätt vill han inte ha nya, petsäkra ojordade uttag. Används inte uttagen kan du koppla ur trådarna och isolera dessa med wagos bakom uttagen. Annars kan du ju plugga in petskydd liknande dessa: http://www.elektroskandia.se/Popup/KatalogPopup.aspx?rid=58214&sok=9619394

Din lösning med att sätta jordade uttag först och dra in jord nån gång i framtiden är inte tillåten som du säkert förstår, ordningen måste vara tvärtom.
Men det finns ju lite alternativ, köp billiga petsäkra uttag så länge som föreslagits ovan.
Komplettera med jord, byt till jordade apparater.
Sätt JFB som inte hjälper då man stoppar in något i bägge hålen som du redan vet.
 
Tack Patrik det har jag fått med mej, jag tänker inte jobba med ström på trådarna. Jag har respekt för el och att den är farlig. Men jag blev nyfiken i mitt jobb som armerare så får jag ibland stötar av verktyg och kablar som blivit skadade, speciellt när det regnar. När jag var lärling så sa jag till och det svaret jag fick var: Det kittlar lite ibland, det är inget farligt, men byt ut verktygen och kablarna. De jag pratat med om den saken har sagt ungefär samma sak så jag har tagit för givet att det är att strunta i om jag får mej en liten stöt ibland, men den här tråden gör att jag funderar på hur mycket jag inte vet om elens farlighet. Fast det jag känner att jag måste veta är vad jag ska referera till om jag får i mej 220 på jobbet och vill till sjukhus för det.
 
Ja, el är farligt. Det är ingen myt. :p

//Patrik
 
Tack Slugge!
Jag tror att du förstått mej ganska rätt, men eftersom jag kan byta urtagen själv så är det inte svindyrt att köpa nya jag bor i en liten etta och det skulle bli en kostnad på kanske 5-600kr att köpa 5 nya uttag. De där som du länkade till påminner om de jag sett hos min flickvän och de känns som de är tråkigt lätta att peta ur.
Vad är wagos?
Bra att du talar om att jag inte får sätta dit jordade uttag innan den gröngula kabeln är indragen, jag fattade ett tidigare inlägg som att det fick jag ju göra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.