Såg att det skapades en tråd om samma sak, men vill inte kapa den tråden så gör en egen, då jag har annan typ av fönster ändå och trådskaparen hade inte fått sin hjälp än.

Är det enkelt att sätta persienner mellan fönsterrutorna om man har sådana här fönster man kan öppna?

https://imgur.com/a/W6KdHZR

Antar jag även bör fråga hyresvärden om det är OK då man (väl?) måste borra ett litet hål längst upp för den där kabeln man drar i för att dra upp/ner persienner samt att vinkla dem?

Om jag skall göra detta, vart köper jag sådana persienner billigast? Har totalt 4st fönster i vardagsrummet, mäter jag insidan av varje fönster är det 47cm.

Ni ser lite anledningen till att jag vill ha det, då de plisségardiner jag har där inte riktigt fungerar. Dels når jag inte hela vägen upp och det blir krångligt öppna ett fönster utan att ta fram en stol.
 
Akerhage Akerhage skrev:
Är det enkelt att sätta persienner mellan fönsterrutorna om man har sådana här fönster man kan öppna?
om du ringer en persienngubbe så fixar han det

Akerhage Akerhage skrev:
Antar jag även bör fråga hyresvärden om det är OK då man (väl?) måste borra ett litet hål längst upp för den där kabeln man drar i för att dra upp/ner persienner samt att vinkla dem?
ja borra ett hål behövs

om du sen flyttar i framtiden så kan ev hyresvärden kräva att du lämnar kvar persiennerna eller återställer till tidigare skick
 
Låter inte som billigaste alternativet att be en "persienngubbe" fixa. Måste väl gå att lösa utan att dra hit någon för 800kr/h? :)

Ja jag har precis flyttat in här och tänkt bo här många år förhoppningsvis. Lägenheten är 90 år gammal så tror det är OK, jag kommer såklart fråga innan ändå.

Billigare alternativ än persienngubbe sökes dock :)
 
Var ju inte helt enkelt, men har en del kompisar som är snickare etc, dom borde lösa det om dom får ett flak öl.
Kan man inte köpa persienner löst iaf och försöka, antar det är "standardmått" som finns?
 
Redigerat:
Dom hade ingen gubbe som gör det tyvärr. Men så länge det blir fackmannamässigt gjort fick jag göra det själv. Så tar gärna emot tips hur jag hittar sådana persienner så billigt det går och om jag då ev behöver mäta något mer för att få måtta passat?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.