Hej

Någon som har några bra förlag på hur man täcker dessa fönster? (se bifogad bild)
Vi har varit inne på lamellgardiner, men de kommer att bygga en del i mitten när de
är infällda, samtidigt kostade de en hel del pengar, runt 13000:- skulle en firma ha.
Det kan det ju kanske vara värt, men vi vill ha alternativ att fundera på.
Vi vill ha insynskydd utifrån men de övre behöver ej täckas med tanke på det.
Däremot ligger de i västerläge, så mycket ljus/värme kommer in på sommaren.
Har ni tips på hur vi kan göra, kanske har ni liknande fönster hemma och några smarta lösningar
att dela med er.
 
  • DSCN1562.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske inte är hela lösningen på ert problem, men i en del färgaffärer brukar man kunna köpa statisk plastfilm i olika varianter. Man bara sprutar lite vatten med diskmedel på fönstret och sen sätter man fast plastfilmen och slätar ut bubblor. Bara att ta bort och sätta tillbaka hur många gånger som helst. Filmen finns med en mängd olika mönster, både enbart vita som ser ut som frostat glas, och med prickar, rutor och ränder, samt i en del olika färger. Typ en hundring per löpmeter, jag tror de var ca 60 cm breda (höga).
 
Vi har likadana fönster som ni och gjorde så att vi satte plisse gardiner för att täcka snedfönstren. En på varje sida som sitter moterade i fönsternischen högst upp. Sen satte vi lamell gardiner i en rak linje för att täcka den fyrkantiga delen (Är dörrar hos oss) Det vart ok. Skönt att lunna ha neddraget däruppe och se ndra undan ett eller ett par fönster längst ner. Det gick väl på nåt liknande som du fått pris på typ 13000 spänn. Kan maila bilder om du vill
 
Hejsan,

Detta hade jag prövat att göra själv, tror jag. Jag hade gjort två smidiga hissgardiner i samma form som fönstret som du kan hissa upp och ner som du behöver. I uppkavlat läge syns de knappt och du kan välja vilket tyg du vill. Sen hade jag kanske beställt fönsterfilm i något snyggt mönster från http://www.byggahus.se/forum/inredning/www.inreda.com för vanligt insynskydd på nederdelen.

Jag hade mätt ut tyg och klippt ut den form som fönstret har (hela fönstret, uppifrån och ner) delat i mitten, så att du får två tygstycken som tillsammans täcker hela fönstret, och naturligtvis kantsytt bägge tygstyckena i alla kanter.
Sedan hade jag köpt två trälister som passar i vardera sneda del av fönstret och målat dem i valfri färg. Jag hade fäst listen i den sneda delen av tyget (högst upp) på bägge sidor (limma eller spika med små nubbar). Sedan hade jag tagit en tråd och dragit sick-sack genom tyget på vardera sida i den sydda kantlisten med en stor knut länst ner, så att du får en "hiss-gardin" effekt när du drar i tråden. Det enklaste är att göra fyra såna (så att du får en på varera sida tyget) och fäster två på ena sidan av fönstret och två på andra sidan fönstret, men är du händig så kan du göra en hissgardinkonstruktion själv. Till sist hade jag fäst trälisten snett med krokar eller spikat direkt i själva fönsterlisten, på varje sida om fönstret (så att de båda längderna passar perfekt i det snygga fönstret).
Hoppas du förstår något av det jag babblar om...??
:)

Mvh , Sugarsnap
 
Redigerat:
Den här tråden satte griller i huvudet på mig när den kom. Har polare som har liknande och kommit på mer eller mindre bökiga lösningar.

Som jag kan se utifrån bilden verkar det som om man skulle kunne kapa till vanliga rullgardiner i sektioner som passar varje vertikal fönsterrad. Det ser ut som om det finns plats i nischen om man utgår från den högsta punkten i varje vertikalrad och in mot nischhörnet.

Resultatet blir en trappliknande konstruktion som jag nog skulle täcka med någon typ av kornisch - målad, i trä eller klädd som helt kan trolla bort rullgardinerna när de är uppdragna.

Samma grej kan göras med persienn, men blir nog dyrt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.