Jag gissar att detta är ett välbesökt forum så jag provar att köra igång en projekttråd här.

Per nyblivna 26 från Örnsköldsvik, lever idag på aktivitetsersättning från Försäkringskassan
som ligger på 6000 kr + bostadstilägg, med en hyra på 5020 kr inkl el och
allt har jag en inkomst på 9800 kr med bostadsbidrag.

Går i tankarna att bygga mig en liten stuga, tomt finns inom familjen och med lite
tur kanske man kan få bygga sig en "koja" där, tänker mig ett hus på ca 60 kvm.

Hur gör man för att komma billigt undan? Köpa sig en befintlig stuga genom blocket och
frakta hem och sätta upp, man kanske behöver kapa denna men sen sätts den ihop och renoveras.


Eller så köper man ett kataloghus och sätter ihop själv, det blir väl dyrare men då är allt nytt.

Ett annat alternativ är att gå till Byggmax eller en byasåg och köpa virke och bygga upp allt från grunden själv.

Det ska bli ett hus där jag kan bo året runt själv, välisolerat men skall stödeldas med vedspis eller kamin, kanske vedspis i köket och kamin i rummet, ev från luft av nått slag som grundvärme.

Hur ska jag göra för att komma billigt undan men få ett bra boende?
 
Första tanken blir el,telefon och avlopp....
Hur löser du den biten?
Kan säkert bli dyrare än själva kojan annars.

Bygga allt själv blir förmodligen bäst ifall du ha tid,ork,kunskap och lust.
 
Jag har faktiskt den tanken, bygg allting själv och därmed få ner byggkostnaden.

Att få in lite kablar i huset är ju inga problem men att
få el och annat inkopplat, då drar det ju iväg en del.

Finns en väg som går förbi det ena tänkta stället, hus finns det alldeles i närheten så att få bli inkopplat på befintliga vatten avlopp och el borde gå ganska bra, helst ska man väl kunna gräva själv också.


Är inne på att bygga med vanligt virke, alternativt timmerhus.
 
Man kanske skulle köpa en äldre timmerstomme på Blocket och ha det som grundstomme och på denna kunna sätta isolering och panel, det kanske skulle sänka priset avsevärt?
 
Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning.

Hur bygger man någonting alls under ovanstående förutsättningar?
 
Det är det jag försöker räkna på.
 
Thomas59
Citat från Försäkringskassans hemsida: "Aktivitetsersättning är en ersättning för dig som är ung och troligen inte kommer att kunna arbeta heltid på minst ett år på grund av en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning."

Kan du bygga en stuga låter det på mig som om du inte borde ha aktivitetsersättning utan istället skaffa ett jobb. Noterarq(;^;)patt det är mina skattepengar du tänker försörja dig på. Jag trodde vi hade blivit av med alla bidragsfuskare men tydligen inte!
 
Jag är ingen bidragsfuskare men då sånna som jag blir behandlade som skit så då kan man lika gärna ge upp och fundera på en framtid som pensionär, diskriminering och kränkande behandling har jag fått utstå i 9 års tid - p.g.a. att jag råkade välja särskolan på gymnasiet, är även kickad från kyrkan till följd av allt elände jag hamnade i - kyrkan tar ju inte hänsyn till folk som mår dåligt som sagt.

Åter till ämnet, jag tänker inte kommentera detta nått mer!
 
En sak till: Jag vill studera men mina kontakter inom kommunen ifrågasätter bara vad sånt leder till,
dom vill ha mig på en daglig sysselsättning istället - så jag går hellre hemma.

En gång i tiden drömde man om en bra utbildning och ett bra jobb, men sen hamnade man i särskolan och fick
bara skit för att man råkade ha en liten lätt hjärnskada, men nog kan jag starta eget om jag vill, men det ansåg inte dom att jag kunde, nån utbildning fick jag inte heller, dom ville ge mig en god man som skulle sköta min ekonomi.

Men dom som grå natur och samhäll och läser företagsekonomi och allt, ge dom en god man istället som kan sköta deras ekonomi och sen kan dom gå hem och leva på sjukpension dom också......Nej som handikappad har man inte samma möjligheter, man blir bara motarbetad och kränkt, sen blir man lämnad ensam i skiten.
 
Tråkigt att det är så. Är en värld många av oss har svårt att uttala oss om då den är dold.

Bygg din stuga så gör du något kreativt istället för att gå och dra på nån dagverksamhet, men ge inte upp att skaffa dig ett jobb. Kanske kan du bli snickarlärling och lära dig hur ditt husbygge skall gå till?
 
  • Älska
Chaggblom
  • Laddar…
Tack för dom kommentarerna, får se, kämpar för att få upprättelse med kyrkan, man kanske kunde få en ny chans och kanske få jobb eller iallafall praktik inom kyrkan som kan leda till jobb - eller arbete heter det väl....

Sen är då frågan, jag har 38 kvm nu, för 7 år sen hade jag 26, så om man bygger på 50 eller 60 så borde man komma billigt undan, kan man göra en utbyggnad senare kanske.

Är inne på att göra så mycket som möjligt själv men då vill man känna att man har allt under kontroll, gamla konflikter lösta och en god ekonomi och lämpligt lån, troligtvis jobb - sen bygger man.

Hade tänkt att man kunde göra föraarbete och grunden på vår och försommarn för att under sommarn få upp en stomme och det yttre skalet sen kan man ta hösten till att isolera och börja invändigt, man kanske hinner få lite värme så kan man jobba på insidan under vintern, klarar man arbetet på 50-70 veckor så då kanske huset står klart till semestern året efter eller liknande, eller trevligare om det står klart lagomt till jul - då får man fira jul hemma hos mig då.

Fyller år i oktober och kan be om en enkel present att folk kommer och hjälper till med byggandet så kanske det går extra snabbt.

Var tvungen att kolla hur jag inledde tråden, ser att det mest var ekonomi i den men är det nån här som kan ge några bra tankar på hur ekonomin kunde se ut?

Jag har några minnen från att ett nybygge kostade 5000 i månaden i bara lån första åren då detta sen minskas år från år, om jag kunde bygga för 1 miljon eller kanske 750.000 eller liknande, hur stor inkomst bör jag ha för att klara detta?

Om jag är ensamstående, inte har särskilt hög utbildning men får en chans inom kyrkan, hur mycket skulle jag få ut på 160 timmar per månad? Har jag riktigt tur kunde jag få ett jobb där jag får lön även för eventuell övertid - om det är mycket att göra t.ex. och därmed kanske få ut nån 1000 kr extra per månad eller liknande, vad tror ni?

>Men som ni ser så har mitt liv inte gått helt spikrakt, men får jag ordning på allt vill jag gärna ägna tid åt lite kvällstudier, kanske kunna lösa 2 halvdagar i veckan eller liknande och under en längre period läsa upp betyg och kunskap och därmed kanske få bättre chans till löneförhöjning, men var hamnar man per månad som 26 åring vore kul att veta..
 
Och om inte frågan är ställd, vad förväntas ett nybygge att kosta om det är belånat med kanske 750 eller en miljon?

Har man några goda chanser till ett långsiktigt lån eller är det 20 år som gäller med chans till att lägga till 5 år efter just 5 år och därmed få ner månadskostnaden?
 
Vilken tur jag kollade, hade en gammal tråd som jag ska försöka ruska liv i.

Vill bygga ca 50-60 kvm, kan tänka mig att göra mycket själv och tillsammans med min nuvarande hyresvärd
som kan en hel del om husbyggnad.

Funderar i första hand på plintgrund, känns ekonomiskt jämfört med att gjuta för 50-60.000 kr.

Blir antagligen ett stort allrum inkl hall,kök, vardagsrum och sedan tillkommer 2-3 rum på det.

Vad kunde prislappen hamna på och vad krävs i kontantinsats?
 
Det var inte jag som ordnade pension, det var min mor och skolan som såg till att jag fick den, alla man pratar med om skola och arbete föreslår bara kommunens dagligverksamhet så jag har blivit satt i ett fack, därför föredrar jag att avstå.
 
Kan du inte köpa dig en liten villa istället och renovera i den takt du kan? Torde gå att hitta någorlunda objekt Västernorrland för en låg penning.

Dessvärre är jag nästan säker på att det kan bli svårt att få med banken med tanke på din nuvarande situation. Får du med en bank så lär de kräva minst 20% handpenning och borgenärsförbindelse. På blocket finns det flera billiga hus i ditt område.

Se till att få ordning på livet först, bygg sedan det du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.