Hej,

Jag har en stuga utan el och med vattenbrun som ligger 7 kilometer från stan. Väggen till stugan blir plogad i vinter eftersom det finns ett grusgruvan i närheten.

Jag tänkte själv snygga upp stugan och ordna energi med solpaneler och bosätta mig i stugan permanent men....

Hur fungerar det med ett postadress och eventuelt postlåda (jag tänker själv att ställe ett postlåda närmare stan i närheten av permanenta bostader så att det blir lättere för posten) Kan man få ett postadress när huset har ingen nummer och ligger mitt i skogen?

Finns det visa andra regler för att bosätta sig i stugan permanent? Vi har ingen barn och är ung så ''leva basic'' är ingen problem för oss.

Afvall kan vi själv ta hand om och leverera det till återvinningstationen, eller finns det någon annat alternativ?

Martijn
 
Du får höra med kommunen om di kan skriva dig på addressen.

När det gäller post borde man ju iof kunna ha en postbox på posten i stan?
/K
 
När det gäller post borde man ju iof kunna ha en postbox på posten i stan?

Man kan bara få en postbox om man har ett förtetag säger posten i stan
 
Hemmakatten
Man har rätt att bosätta sig var man vill i Sverige och därmed att skriva (folkbokföra) sig på den adressen. Undantaget vissa kolonilottsföreningar eller andra samfällighetsföreningar som inte tillåter permanentboende. Även fastboende på en campingplats kan bli vissa problem att få igenom. De som beslutar om folkbokföringsadress är Skatteverket.

Jag kan inte se några problem att du flyttar till stugan. Anmäl flytt till Skatteverket (går att göra via internet, adressandring.se). I och med det så får även Posten en anmälan om adressändring och har skyldighet att dela ut post till dig. Posten beslutar var din postlåda skall sättas upp, förhoppningsvis vid stugan (har för mig att de måste dela ut post om det är mer än 2 km till "stora" vägen), i annat fall vid annan lämplig plats där lantbrevbäraren passerar.

Kommunen har skyldighet att ombesörja sophämtning. Ät detta ett fritidshusområde eller en fastighet som är klassad som fritidsboende av Skatteverket (kolla på din senaste deklaration) kan kommunen vägra hämta sopor (framförallt under vintern). De har då skyldighet att upplysa dig var du skall deponera dina hushållssopor.

Lycka till! I vårt område som egentligen är ett fritidshusområde med 300 fritidshus, bor det 100 familjer permanent. Kommunen har valt att här ha sophämtning året runt, skolbuss har vi också.
 
Tack för informationen, det här hjälper mig enormt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.