Hej!
Hur skall man koppla från faserna från väggen till perilexkontakten? (separat dosa)

Det finns 3 proppar för spis i lägenheten, det har suttit en 400v spis där tidigare. Det finns 4 anslutningar i det gamla uttaget.
Spis går på 400V. Denna skall tydligen inte ha någon nolla. Den har denna kontakt:

I väggen finns 3 tjocka stift/skruvar anslutna och en jord.

Hur skall detta kopplas in till perilexdosan?
Jord skall till jord, finns det en bestämd ordning var de andra 3 kablarna skall kopplas?

Tacksam för svar.
Ps. Jag vet att man inte får göra detta själv.
 
  • Picture.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Perilex_box_diagram.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Picture 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Koppla de andra tre (förutsatt att det är faser) på L1 L2 L3. Spelar ingen roll i vilken ordning, de kommer att belastas jämnt.
 
Hur vet man var ev nolla kan vara i väggen? Jag tror inte det finns någon nolla eftersom kontakten saknar det stift som nollan sitter på eller har jag fel?
 
Det enda säkra är att mäta och se. Du ska ha 230V mellan faser och jord.
 
Svårt att se, men det verkar inte finnas någon nolla i dosan, trots en blå ledare där. Hur som helst, enda säkra sättet är att mäta.
 
Om jag inte minns fel från tidigare trådar får man inte koppla in ett perilex utan att nollan är kopplad. Om nu så är fallet får man då koppla in bara 2 faser nolla och jord?
 
Märker man upp uttaget så får man nog utelämna nollan. Har man en 3-fas 400V-spis så är det nog överdrivet att inte använda alla tre faser bara för att nollan saknas.

Likaså är det ok att koppla in två faser och nolla om uttaget märks.

Givetvis bör man undersöka möjligheterna att dra ny 5-ledare från centralen.
 
Det finns en (farlig) otydlighet i frågan som ställs här i tråden.

OM det är så att trådskaparen har för avsikt att montera ett Perilex uttag på väggen där det tidigare bara varit en fast inkooplad spis. Då MÅSTE man dra fram en nolla från centralen. Ett Perilex uttag skall alltid vara fullbestyckat, 3 faser nolla och jord.

Om du monterar ett Perilexuttag utan nolla som iofs kanske inte behövs till den spis du tänker koppla in. Om någon senare kopplar in en spis som kräver nolla så brinner i bästa falla spisen upp, i sämsta fall hela huset.
 
  • Gilla
Eljimmy
  • Laddar…
Det är korekt. För att slippa kapa kontakten från spisen är tanken att montera ett perilexuttag på väggen brevid det gamla ursprunguttaget. Om man skall följa reglerna, skall man skala om spisens kabel och koppla på den på befintligt gamalt uttag i väggen?
 
Om man ska följa reglerna ska man dra fram en nolla till nya uttaget.
 
Om man nu väljer att montera ett uttag, annars bör väl dåvarande standard forsätta gälla vid korrekt anslutning ?
 
Ofta är det inte rimligt att dra en ny kabel till spisen i gamla hus.
Och det är heller ingen bra ide att klippa kontakten på en ny spis.
Så vad gör man?
Monterar ett perilexuttag och plomberar stifthålet för nollan med epoxi?
 
Såvitt jag förstår (men jag är inte behörig elektriker) så finns det bara 2 alternativ här. Antingen drar man fram en nolla från centralen och sätter ett perilex uttag, eller så kopplar man in den fast i den befintliga dosan.
 
Nolla blir för dyrt att koppla. Då gäller det altså skarva bort kontakten från spisen och koppla in på befintligt uttag med andra ord?

Om jag förstått detta rätt så spelar de 3 röda markerade stiften på bilden ingen roll var de skall sitta på spisens skarv? Eftersom kontakten saknar nollastiftet?

Lutar nog åt en elektriker. Men kan vara skönt o veta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.