Hej!
Har köpt en perilexkontakt som är gjuten så att jag inte kan se vilken färg som går till vilken hankontakt. Förstår att gulgrön är jord (platta hanen) och gissar att blå är nolla och kopplar till hanen som heter E90?
Men är det sedan definierat vilken färg (grå, svart, brun) som går till vilken hane (L1, L2 respektive L3)? Behöver veta då jag ska köra två faser till induktionshäll och en till ugn :)
Perilexkontakt med grå, svart, brun, blå och gulgrön tråd framför vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
  • Haha
blackarrow och 4 till
  • Laddar…
Fina bilder, men vad har dom med frågan att göra?

För att veta vilken tråd som går vart så är det enklast att mäta med en mulitmeter inställd på ohm-mätning mellan stift och kabeländen.
 
  • Gilla
udihow och 2 till
  • Laddar…
Tack för svar. Vet ej varför ett gäng bilder åkte med…
 
  • Gilla
LyckansHus
  • Laddar…
tommib
Normalt är fasordningen brun, svart, grå men som useless säger så är det något man enkelt mäter upp med en multimeter eller kontinuitetsprovare.

Lite svårt att förstå vad du menar med E90, jag gissar att det är någon märkning som finns på pluggen (som är helt ointressant och säkert varierar mellan olika fabrikat). Om det är rätt färger går blå till nollstiftet som är uppe till höger om du håller proppen med stiften mot dig och kabelutloppet nedåt.

Passa på att radera de fina familjebilderna medan du kan, det borde vara en stund kvar på redigeringstiden. Annars får du be en mod göra det.
 
  • Gilla
Joakim Trange och 1 till
  • Laddar…
Får hoppas att tillverkaren har lagt ledarna på rätt plats i stickproppen samt att den som koppalat in uttaget har gjort detsamma
Har du något att mäta med så kan du kolla
Rekommenderar en enkel spänningsprovare med summer funktion
Känner du dig bekväm med, och vet vad du gör så kolla hur och var ledarna i uttaget är anslutna
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tack för tipsen - lätt och rätt att mäta resistansen mellan punkterna:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.