Jag ska byta ut köket och framför allt så byter spis och ugn placering.

Har tillgång till två 3-fasgrupper, en på 1,5mm2 och en på 2,5mm2 som är lämpliga att styra om till rätt placering. Jag tänkte vara duktig och sätta upp två Perilex-uttag, ett för ugn (16A) och ett för spishäll (10A).

Låter detta vettigt eller är det udda och därmed olämpligt att sätta upp ett Perilex-uttag med 1,5mm2 ledare?
 
Lite ovanligt men det finns ingen som säger att det måste vara 16 till perilex, se till att det är korrekt avsäkrat bara.
 
Lite udda kanske. Ett perilexuttag bör man kunna anta att det kan belastas med 16 A, men då är vi ganska petiga.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Sen det självklara, klarar sig hällen på 10A, eller rättare sagt, är 10 A tillräckligt för era matlagningsvanor på den hällen?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Har du en trefasgrupp på 16 A är det väl lämpligt att dela upp den så att två faser går till hällen och en fas går till ugnen.
Det kan du göra genom att fullkoppla två perelexuttag parallellt och se till att spis och häll belastar olika faser. Dela upp matningen i en dosa en fas till ugn och två faser till häll ( vilket troligen är det vanligaste när man byter från spis till spis och häll). Vanligen blir det så trångt i skåpet(n) så att det blir svårt att få dit ett eller flera perelexuttag utan man brukar ansluta ledningarna fast i en kopplingsdosa.
 
Jo, både våra matvanor och de hällar jag tittat på klarar sig på 10A.

Men även om våra matvanor vore krävande skulle väl inte 16A hjälpa om hällen är gjord för att matas med 10A?!
 
Redigerat:
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Nej.
 
elmont, jo, jag vet att jag egentligen klarar mig på en 3-fasgrupp 16A för de flesta kombinationer ugn/häll, men jag tänkte att dels delar jag upp belastningen bättre om hällen får 3 faser istället för 2 och dels så har jag inte valt ugn än och skulle jag hitta en som går på fler än en fas så skulle detta vara bra; 1-fas-ugn är lite elakt mot huvudsäkringarna... Det ökar även flexibiliteten för framtiden. Och som sagt, jag har två trefas-grupper tillgängliga varav en är på 10A.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Det är få ugnar som behöver 2 faser dom allra flesta är kopplade för enfas 230 V. Så ska du inte ha en specialugn så kan du ju lämna 1,5mm2 för ev framtida bruk.
 
Japp! Tackar för svar!
 
Dom flesta hällar är byggda för 2 fas + nolla + jord 230v / 400v . Där finns även ett alternativ med 230 v enfas där säkringar på 25 A eller mer rekommenderas ( centraleuropa). Det trefas alternativet som ofta finns är 230v 3 fas utan nolla altså ett system utan nolla ( det systemet finns i Norge). Rena trefas hällar är ovanliga även om dom finns.

Allt handlar hur man delar upp vanliga 230 v laster (induktionsenheter).
 
Redigerat:
  • Gilla
Pierre1981 och 1 till
  • Laddar…
Ja, typ 9 hällar av 10 kan endast kopplas med två faser som mest. Jag är osäker om jag någonsin stött på en häll som kopplas med 3N~, även om det finns.

//Patrik
 
Fotografen skrev:
Sen det självklara, klarar sig hällen på 10A, eller rättare sagt, är 10 A tillräckligt för era matlagningsvanor på den hällen?
Finns det verkligen hällar som klarar sig med 10A?
Vi har 4st plattor på 3.2kW st, hällen begränsar användningen så anslutningseffekten är 7.6kW delat på två faser.
Om en apparat har en viss anslutningeffekt får man då ansluta den till med ledningar och säkringar som inte klarar den effekten?
 
Normalt inte skulle jag säga. Men spisar särbehandlas pga att det ofta inte finns tillräcklig effekt i matningen. Det är ju möjligt endast pga att en spis inte belastar med sin maxeffekt "av sig själv", utan det är brukaren som får se upp med att ratta den för hårt. Ansvaret ligger alltså på ägaren.
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.