Hej

Jag har en ny induktionshäll som jag vill koppla en perilex-kontakt till. Jag utgår från att det ska vara en 5G 2,5mm kabel och en passande kontakt till.

Om jag förstår rätt så ska jag koppla enligt gulmarkerad kopplingsschema, men jag blir osäker på grå sladd (L3 i uttaget). Ska den inte kopplas alls till spishällen? (ugnen har eget 230v 16A uttag med separat säkring)
 
  • En hand syns framför en väggmonterad Perilex-uttag med en öppen skyddskåpa bredvid ett standard vägguttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en elschema-tabell för en lägenhet, där olika eluttag och apparater specificeras, inklusive huvudbrytare, spis, ugn och kyl/frys/mikro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopplingsschema för IKEA induktionshäll Grundad med markeringar för installation av 400V 2N~, inklusive anslutningar för L1, L2, N och PE samt varningstexter om elrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller i en perilex-kontakt med flera kablar (blå, gul/grön, svart) anslutna inuti ett köksskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit perilex uttagskontakt med inskruvade ledningar, där kopplingspunkter för L1, L2, L3 och jord är synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
H Hariri skrev:
Hej

Jag har en ny induktionshäll som jag vill koppla en perilex-kontakt till. Jag utgår från att det ska vara en 5G 2,5mm kabel och en passande kontakt till.

Om jag förstår rätt så ska jag koppla enligt gulmarkerad kopplingsschema, men jag blir osäker på grå sladd (L3 i uttaget). Ska den inte kopplas alls till spishällen? (ugnen har eget 230v 16A uttag med separat säkring)
Det stämmer att L3 inte ska in i hällen men dubbelkolla att det är just L3 som matar ugnsuttaget.

Se också till att bygeln sitter mellan de båda nollpunkterna i hällen.
 
Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D datja skrev:
Det stämmer att L3 inte ska in i hällen men dubbelkolla att det är just L3 som matar ugnsuttaget.
Tror att det är egen kabel, men det var bra tips.
Bygel på nollorna i hällen?
 
D
H Hariri skrev:
Tror att det är egen kabel, men det var bra tips.
Poängen är att det kan bli för mycket för huvudsäkringarna om du belastar häll + ugn samtidigt på samma fas. Enklast är om du skruvar ut en huvudsäkring i taget så att du ser vilken tråd i perilexen som också matar ugnen. Den ska du alltså inte använda.
 
D datja skrev:
Poängen är att det kan bli för mycket för huvudsäkringarna om du belastar häll + ugn samtidigt på samma fas. Enklast är om du skruvar ut en huvudsäkring i taget så att du ser vilken tråd i perilexen som också matar ugnen. Den ska du alltså inte använda.
Nu förstår jag vad du menar 😎
Tack för hjälpen
 
D
H Hariri skrev:
Tror att det är egen kabel, men det var bra tips.
Bygel på nollorna i hällen?
Ja, du ser i din kopplingsbild en gyllene klammer (bygeln alltså) mellan de båda N-ingångarna (4, 5). Den ska vara på plats där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.