Har en grön apparatdosa bakom spisen, som gått på enfas. Ska nu byta till tvåfas och hade tänkt mig ett infällt Perilexuttag, men den gröna dosan är för liten.

Kan jag:

a) på nåt sätt klämma in ett Perilex i en grön dosa, tex genom att ta bort fästringen eller nåt?
b) byta ut dosan utan att riva hela väggen, tex genom att såga ut en 2x2dm ruta ur gipset?
c) sätta en utanpåliggande Perilex rakt över, eller vid sidan av det gamla uttaget?
 
Sätt en sån här över apparat dosan. E2408055 DOSA PERILEX 16A P-V
Vet bara inte var du skall få tag på den, du får nog kolla med en elfirma. Vad jag vet så har de inte
den på Claes Ohlsson eller Jula.

2408055p[1].jpg
 
Tack för det.

Följdfråga: Jag har fyra ledare i röret. Är det OK att köra med dessa fyra, dvs två faser, nolla och jord, fastän man har en fem-ledare mellan spis och uttag, och spisen kopplad för tvåfas? Bryter man mot "principle of least surprise" eller mot någon el-regel?
 
Är en av ledningarna blå? Om inte så bör/måste du se till att en elektriker dra i en blå tråd till nollan.
 
Jodå, blå, brun, gul-grön och så svart på den fjärde, som jag antar blir den andra fasen när den andra säkringen är inkopplad.
 
Jag tar bort och låter en elektriker svara istället
 
Redigerat:
Kan du dra i en ledare till så gör det, även om det skulle vara lite besvär.
Skulle det vara omöjligt så märk upp uttaget att en fas saknas, helst så tydligt att alla förstår.
 
Got it. Man bör följa Principle of Least Surprise, alltså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.