Hej, jag har köpt en begagnad Siemens HL122200V med märkningen 400V~/3~/2~ Och saknar kopplingsschema. Spisen har varit inkopplad i ett äldre hus utan perilex med lösa ledare. I mitt uttag (perilex) har jag 2 faser (400v), nolla och jord. Frågan är hur jag skall koppla inköpt perilex-hane samt om jag behöver brygga om kopplingsplinten(se bifogad bild). Har testat spisen i ett 3-fas uttag och där fungerar den fint.
Uppskattar alla råd eller om ni vet var man kan hitta kopplingsschema.
Inköpt Siemens spis kopplingsplint med märkta klemmor och ledningar; behöver råd för Perilex-anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Om du ska koppla 2~ så måste du bygla om, dock oklart på vilket sätt. Du behöver inkopplingsanvisningen (som inte finns i manualen, idiotiskt nog)

http://www.siemens-home.bsh-group.com/se/supportdetail/product/HL122200V/01#/tab=section-manuals

Varför har du bara två faser i ditt perilexuttag? Det är i så fall felkopplat, ett perilexuttag ska alltid vara fullkopplat.

Välkommen till forumet!

Edit: Du kan gå in på lös problem på Siemens hemsida men ingen information kommer upp. Gissningsvis får du ringa deras kundtjänst så kan någon där hjälpa dig.
 
Har du undersökt spisen lite närmare? Kopplingsschemat ska alltid finnas på spisen någonstans.
 
Tack Tommib! Vet ej varför, det är ett äldre fritidshus och både skissen på väggen och när jag mätte visar att bara 2 faser verkar inkopplade (se bild)
Eluttag med tre hål och en skiss av anslutningar på väggen ovanför, antydande en fråga om korrekt inkoppling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har också letat i manualen men finns inget och inte heller på spisen... Jag hittade detta angående bygling men osäker om det gäller min modell eller ens Siemens:

"Om du ska koppla den på två faser ska du bygla 1,2 och 3 och lägga en fas där (L1) samt så ska du bygla 4 och 5 och lägga den andra fasen där (L2). Skyddsjord på PE. Ingen nolla. L3 används ej

Ska du koppla den på tre faser ska 1 och 2 byglas och kopplas på L1. 3 och 4 byglas och kopplas på L2 och femman ska sitta ensam på L3. Skyddsjord på PE. Ingen nolla."

Upplägget med 3-fas är ju exakt som mitt men det känns lite dumt att chansa.
 
Snaggletooth, Jag trodde också det, men har letat överallt, om det inte sitter bakom någon plåt nånstans men det känns ju dumt.
 
Gustav Weimar skrev:
Tack Tommib! Vet ej varför, det är ett äldre fritidshus och både skissen på väggen och när jag mätte visar att bara 2 faser verkar inkopplade (se bild)
Ibland hittar man perilexuttag utan kopplad nolla. Detta eftersom spisarna oftast var 400V tidigare. När någon då skall byta till en 230V spis och inte orkar dra en ny tråd så kopplas det om så att en av faserna blir nolla.

Gustav Weimar skrev:
Har också letat i manualen men finns inget och inte heller på spisen... Jag hittade detta angående bygling men osäker om det gäller min modell eller ens Siemens:

"Om du ska koppla den på två faser ska du bygla 1,2 och 3 och lägga en fas där (L1) samt så ska du bygla 4 och 5 och lägga den andra fasen där (L2). Skyddsjord på PE. Ingen nolla. L3 används ej

Ska du koppla den på tre faser ska 1 och 2 byglas och kopplas på L1. 3 och 4 byglas och kopplas på L2 och femman ska sitta ensam på L3. Skyddsjord på PE. Ingen nolla."

Upplägget med 3-fas är ju exakt som mitt men det känns lite dumt att chansa.
Jag skulle inte kalla det för chansning. Det brukar se ut så.
 
Jag gissar att det är fyra ledare framdragna D.V. S 3 faser och skyddsjord från början. Sedan har någon monterat en spis med 230 V elementspänning. Då är det enklaste sättet att koppla om en fasledare som nolla i centralen och köra spisen 2 n 230/ 400 V. Det alternativet är inte möjligt i ditt fall.

Det är dock inte något farligt fel med ett Perilexuttag som saknar en fasledare. Avsaknad av nolla är betydligt värre.

Vilken säkringsstorlek har du i centralen 10 eller 16 a?? Med 10 a kan det bli stor risk att säkringar går sönder om man kör flera plattor och ugn samtidigt. Max effekt med 10 a är 4000 w i ditt fall.
 
Det är tior, men spisen är märkt 2800w så det borde väl gå bra då, eller?
 
Jag skulle koppla in spisen fast och lägga om till 3~400V utan nolla.

Har du tittat på insidan av luckan efter schemat?
 
Det var en liten spis, 2800w. Står det inte 12800w ??
Fullstora spisar brukar ligga runt 10 kw
 
Helt rätt, det var märkningen för värmeelementet i ugnen jag såg. Totalt är den på 9,2kW
 
Du har fem anslutningsterminaler till tre stycken värmeelement med vardera två ändar, alltså totalt sex anslutningspunkter. För att de ska få plats måste alltså två av dem dela anslutningsplint. Den bygling som sitter där nu är typisk för trefasanslutning, och du hade också provat att den fungerar (men du vet visserligen inte om den verkligen gick på tre faser).

Den anslutningsterminal som delas av två av värmeelementen måste då vara plint 5 i ditt fall eftersom den är ensam utan någon bygel. De andra är byglade med varandra just för att koppla ihop elementen som ett D.

Vad som vidare då står klart är att andra änden av dessa två värmeelement är kopplade så att ena elementet går till plint 1 eller 2 och det andra till 3 eller 4. De kan inte båda gå till 1-2 eller 3-4 för då får man ingen trefas. Av praktiska skäl vid bygling till tvåpolig drift så kan plint 4 uteslutas. Vid tvåpolig drift måste plint 5 byglas med anslutningen av det tredje värmeelementet, vilket rimligen inte kan ha sin ena anslutning någon annan stans än på plint 4.

Detta ger alltså att vid tvåpolig drift ska 1-2-3 och 4-5 byglas, precis som i det tips du hittat. Det hade dock kunnat vara tvärtom, spegelvänt.
 
Tack Bo för den logiska genomgången och alla andra för tips! Kopplade enligt ovan och det fungerar fint. Har dock inte stresstestat säkringarna genom att dra på flera element på högsta ännu men det kommer väl naturligt någon dag. Fantastiskt vad snabbt man kan få hjälp, tack igen!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
I ditt fall är det bättre med trefasanslutning på 3 x 10 a. Möjligt effektuttag ökar från 4000w till 6900 w innan säkringarna blir överlastade. Den anslutningen utsätter inte säkringar och ledningar för någon frekvent överbelastning.

Generellt skall en matning vara dimensionerad för den förväntade belastningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.