Hej,

Jag tänkte bygga ut en pergola från ett befintligt uterum där man kan vara under soliga dagar i sommar. Tanken är också att ha utrymmet lite lekfullt med hängstolar och eventuellt någon gunga till barnen, så jag skulle vilja dimensionera för det.

Allt material kommer att grundmålas och målas vitt, dvs ej tryckimpregnerat.

Jag har bifogat 3 bilder. Två av dem är hur det ser ut idag och den tredje är den tänkta konstruktionen.

Total längd på pergolan blir ca 4,3m (längs med uterummet) och bredd ca 3,5m.

Tar gärna emot input på nedanstående konstruktion:

Bild på en trädäck med en digital skiss av en pergola vid ett uterum med bokstäver som markerar olika delar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


A. Limträstolpe 115 x 115. Står direkt på altan och emot uterummets limträstolpe med samma dimension. Den bortre stolpen får placeras till "vänster" om stupröret.
B. Takbjälkar. 170 x 45. Vilar mot C. Fästs även med skruvar i änden inifrån uterummet.
C. En avlastande bjälke 70 x 45 som fästs direkt i sidan av uterummet. Takbjälkarna stödjer på denna.
D. Mittstoplar. Här tänker jag att det räcker med att sätta ihop 2 st 45 x 95 reglar, istället för att ha limträstolpar.
E. Limträstolpe 115 x 115. Står direkt på befintlig altan, som jag stödjer upp i dessa punkter med några stenplattor eller eventuellt någon form av justerbar plint. Får krypa under altanen och försöka få till något. Hörnstolparna fästs även in i altanens upphöjning (med vinkeljärn?) för att få stabilitet längsledes.
F. Längsgående takbjälke 45 x 170. Där takbjälkarna B möter F har jag tänkt att skarva "halvt-i-halvt" eller hur man bäst uttrycker det. Dvs såga ut 45 x 85 el likn ur F i skarvana, göra liknande i B och sedan skarva ihop dem så att man inte tydligt ser skarven.

Vet inte om takbjälkarna ska vara 45 x 170 eller 45 x 145. Om de är 45 x 170 kommer de att behöva sågas ur lite under uterummets hängränna för att få plats. Samtidigt känns 45 x 145 kanske lite för klent. Här är jag dock osäker. Några tankar?

Som ni ser är jag varken någon arkitekt eller konstruktör men har försökt rita och tänka till efter bästa förmåga. Vad tror ni om detta? :)

Mvh,
Viktor
 
  • Morgonsol belyser ett trädäck vid ett uterum med byggmaterial och möbler, planerat för pergolabygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vitt uterum med glasväggar och skjutdörrar på en altan, täckt av ett grått tak och omgivet av ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Christoffer Berglund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.