Hej ! Har nyss anlagt plattor ca 50 kvm, (60x60) plattor, har en fundering kring pergola, tänkte 4 st 95x95 (4 ”stolpar”) sen lägga 45x170 reglar på (höjden,kant, eller hur förklarar man?) med 30cc, inga väggar och inget tak så i stort sett inget vindomfång, ca 3400 brett 2500 högt, min fråga är nu om man kan sätta stolpskor i plattorna till 95x95 stolparna ? Funderade först på att ta bort 4 st plattor och gjuta plintar men lär bli ett helvete med tanke på att dem har packat marken, är detta något som funkar ?
Mvh!
 
En lagom väg skulle kunna vara att sätta markskruv :)
 
A Agi skrev:
En lagom väg skulle kunna vara att sätta markskruv :)
Funderade också på det faktiskt, men ville höra rundor om stolpskor skulle funka, lättast väg antar jag, stolpskor är populärt om man har gjuten platta, vilket är superbt! Men funkar det till plattor också så hade jag gått den vägen
 
Ja, fast plattorna sitter ju inte fast i marken, så då kommer ju inte pergolan heller göra det. Så tänker jag.
Men som du skrev så har du ju inget direkt vindfång men jag personligen hade inte satt det i plattorna
 
A Agi skrev:
Ja, fast plattorna sitter ju inte fast i marken, så då kommer ju inte pergolan heller göra det. Så tänker jag.
Men som du skrev så har du ju inget direkt vindfång men jag personligen hade inte satt det i plattorna
Nej jag lutar mer o mer åt att inte göra det, känns väl inte stabilt direkt, lite halv pundigt😂
 
K
Plattorna kommer inte hålla, du ska fästa pergolan i marken med plintar, skruv eller gräva ner en bit av själva stolpen (även om den kanske är minst att föredra så går det för NTR-A).

Notera, en pergola per definition har inga väggar eller takbeklädnat, endast takbalkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.