Hej!

Behöver lite råd här nu när jag äntligen har fått hem allt virke m.m inför mitt altanbygge. Jag är högst nybörjare på detta bör sägas, så lite blandade frågeställningar:

1) Jag har köpt sibirisk lärk som trall. Vad behöver jag tänka på när jag kapar och lägger dessa? Jag har hört att det krävs förborrning samt kärnsidan ska vara uppåt, stämmer?

2) Just angående sibirisk lärk - för att få kvar den riktigt fina lystern som den har nu helt obehandlad och färsk - finns det något man kan göra för att ha kvar den, och att den inte "gråar ut" ?

3) Jag ska bygga pergola på altanen som ska förankras mot husfasaden. Den ska i stort sett se identisk ut som:

bygg_altan_tips.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har ett par 95x95 tryckimpregnerade stolpar som jag förankra antingen på stolpskor rakt på altanen, eller som enligt ovanstående bild dra ner dem med ett jordankare och fästa i regelverket under altanen också. Som ni ser på ovanstående så ser det ut som att det bara är förankrat 95x95-stolpar mot varandra. Finns det några akuta invändningar till detta? Är det för långt emellan stolpe och stolpe om man skulle lägga på typ http://www.beijerbygg.se/store/priv...taketribba-28x45mm-impregnerad?artikel=539501 som takribbor med ca 40-60cm emellan?
Så här är grundläggande tanken:

Ska?rmavbild 2016-07-02 kl. 09.32.45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hela ställningen ska för övrigt hålla för familjehängmatta, rätt stor tyngd mao, och min initiala tanke är att det ska vara två stolpar längst ut (bara) eftersom jag gärna vill hänga en hängmatta här emellan.

4) Är det regel att måla tryckimpregnerat efter ett år, eller kan man måla direkt efter montering?

Tack!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.