Hej!

Jag tänkte bygga en pergola ut från en ladugårdsvägg och undrar lite över vilka dimensioner på virket som krävs och antalet stolpar.

Pergolan kommer gå ut ca 5 meter från husväggen och vara ca 10 meter lång. Så ca 50 kvm totalt. Tanken är att lägga ett tak ovanpå av kanalplast.

Är det för klent att endast ha en rad stolpar 5 meter från väggen? Vilket antal stolpar och överliggare borde jag ha på pergolan, och vilka dimensioner på virket är att föredra?

Väldigt tacksam för tips!
 
Du får nog komplettera med var i Sverige detta är. Kommer det att ligga dryga metern blötsnö ovanpå kanalplasten behöver du rejäla och täta reglar om det ska vara fem meter spännvidd!
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
B b8q skrev:
Du får nog komplettera med var i Sverige detta är. Kommer det att ligga dryga metern blötsnö ovanpå kanalplasten behöver du rejäla och täta reglar om det ska vara fem meter spännvidd!
Det är på den tropiska ön Gotland pergolan ska byggas! Inga vidare snömängder här..
 
Om det är en pergola är det ju endast virkets egenvikt och du kan använda 2x2" om du gillar utseendet och tolererar nedböjningen.

Om du bygger ett skärmtak behöver du dimensionera för snölasten och har svårt att bygga ett platt tak med vanligt virke utan behöver nog ha lutning på taket och rejäla dimensioner som bär.
 
F fribygg skrev:
Om det är en pergola är det ju endast virkets egenvikt och du kan använda 2x2" om du gillar utseendet och tolererar nedböjningen.

Om du bygger ett skärmtak behöver du dimensionera för snölasten och har svårt att bygga ett platt tak med vanligt virke utan behöver nog ha lutning på taket och rejäla dimensioner som bär.
Om jag har en lutning på 10 grader och spännvidden är 5 meter. Skulle exempelvis reglar på 45x145 med 60cc klara sig? Kan 5 stolpar räcka totalt?
 
A
WzOn WzOn skrev:
Om jag har en lutning på 10 grader och spännvidden är 5 meter. Skulle exempelvis reglar på 45x145 med 60cc klara sig? Kan 5 stolpar räcka totalt?
Ska du följa dimensioneringsguiderna och reglerna, så finns det ingen möjlighet att klara 5meter med 145mm-virke. Det lär bli limträ tror jag.

Rent praktiskt har jag sett så fruktansvärt klena konstruktioner överleva att jag misstänker att det går fint, men ingen lär gå i god för det.
 
Scouten skrev:
Ska du följa dimensioneringsguiderna och reglerna, så finns det ingen möjlighet att klara 5meter med 145mm-virke. Det lär bli limträ tror jag.

Rent praktiskt har jag sett så fruktansvärt klena konstruktioner överleva att jag misstänker att det går fint, men ingen lär gå i god för det.
Det var det som fick mig att bli lite fundersam. När man kollar guider på nätet över bärighet och spännvidd hade det behövts rätt många stolpar och reglar med kraftiga dimensioner.
Men efter att ha åkt förbi ett gäng olika pergolor här i grannskapet så är det ofta väldigt lång spännvidd och klent virke.
Så man vill ju gärna att det ska vara välbyggt och stabilt, men inte mer än vad som är nödvändigt.
Vad vågar man slå till på för dimensioner och antal?
 
WzOn WzOn skrev:
Om jag har en lutning på 10 grader och spännvidden är 5 meter. Skulle exempelvis reglar på 45x145 med 60cc klara sig?
Om du bygger en pergola absolut, till ett skärmtak verkar det för klent.
 
F fribygg skrev:
Om du bygger en pergola absolut, till ett skärmtak verkar det för klent.
Nu tänker jag lägga kanalplast på så det blir ju ett skärmtak. Behöver jag öka antalet stolpar eller reglar, eller båda två?
 
WzOn WzOn skrev:
Nu tänker jag lägga kanalplast på så det blir ju ett skärmtak. Behöver jag öka antalet stolpar eller reglar, eller båda två?
Nu verkar du ha förstått att det är skillnad mellan pergola och skärmtak.

Kolla på traguiden.se så kan du se vilka spännvidder som är möjliga
 
F fribygg skrev:
Nu verkar du ha förstått att det är skillnad mellan pergola och skärmtak.

Kolla på traguiden.se så kan du se vilka spännvidder som är möjliga
F fribygg skrev:
Nu verkar du ha förstått att det är skillnad mellan pergola och skärmtak.

Kolla på traguiden.se så kan du se vilka spännvidder som är möjliga
När man kollar träguiden finns det inget virke som räcker till för ett skärmtak med spännvidden 5m. Och om jag minskar spännvidden är det fortfarande väldigt kraftiga dimensioner som föreslås och ofta svindyrt limträ.

Taket är tänkt att vara 5m brett och 10m långt.
Om jag har 5 stolpar på 5 meters avstånd från husväggen och sen 3 stolpar 2,5 meter från husväggen, bärlinor 45x220 och reglar 45x220 med cc 120. Borde inte det hålla i snözon 2?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.