Ska bygga en pergola som vi ankrar fast i altandäcket. Kan man använda vanligt tryckimpregnerat virke eller ska det vara limträ som man sedan målar?

Tänker att en pergola ställer högre krav på stabilitet och att virket är spikrakt än vad kanske virket för en altan gör.

Tänkte oavsett hålla det mycket enkelt enligt följande:

4x 90x90 stolpar på ca 2.5m höjd
4x 34x140 bärlinor
14 x 28x128 lamell "tak"
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Ska bygga en pergola som vi ankrar fast i altandäcket. Kan man använda vanligt tryckimpregnerat virke eller ska det vara limträ som man sedan målar?

Tänker att en pergola ställer högre krav på stabilitet och att virket är spikrakt än vad kanske virket för en altan gör.

Tänkte oavsett hålla det mycket enkelt enligt följande:

4x 90x90 stolpar på ca 2.5m höjd
4x 34x140 bärlinor
14 x 28x128 lamell "tak"
Borde inte vara några bekymmer att bygga i tryckt.

Använd 45x145 som bärlinor och sätt några extra förslagsvis på cc600 under lamellerna som kanske bör vara kraftigare än 28x120.
 
Hej
Hur ser huset och omgivningen ut, det kanske rent visuellt kräver grövre dimensioner.
Hur stor pergola ska du bygga?
Det kan vara så att du får till en otroligt mysig pergola så du vill sitta där jämt, och då kommer det ett regnskydd som ett "brev på posten".
Jag tycker du ska gå upp i dimension på allt virke, för det blir snyggare och om du får dit ett solsegel eller annat blir det ett rejält vindfång.
Kolla runt lite på "insta" och se vad folk har gjort, där finns fantastiska byggen att bli inspirerad av.

Lycka till
/W
 
själv tog jag och oljade mina pinnar två gånger, sedan målade två gånger. Blev fint. Tog så klart lite längre tid men det var lugn o ro i garaget många timmar.
 
Tack för tips.

Hur ställer ni er till att man fäster stolparna i altandäckets bärlinor? Altanen vilar på plattor men är 60kvm stor.
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Tack för tips.

Hur ställer ni er till att man fäster stolparna i altandäckets bärlinor? Altanen vilar på plattor men är 60kvm stor.
Blir ingen skillnad mot att ställa dom i stolpskor/fästen ovanpå trallen, enligt mig. 👍

Men förmodligen ett bättre utseende.
 
FredrikR FredrikR skrev:
Blir ingen skillnad mot att ställa dom i stolpskor/fästen ovanpå trallen, enligt mig. 👍

Men förmodligen ett bättre utseende.
Vilket av de ger bättre utseende?
 
J Johan Larsson9794 skrev:
Vilket av de ger bättre utseende?
Att fästa i regelverket. 👍
 
  • Gilla
Johan Larsson9794
  • Laddar…
Jag valde att ställa benen bara rakt på trallen
Trädäck med möbler, grill, pergola, ljusslingor och dekorativa vimplar, i soligt, grönskande trädgårdsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.