Hej:)

Jag har börjat måla fönster med Ottossons linoljefärg och tycker mig få kraftiga ränder efter penseln. Är det normalt att linoljefärg får så pass grov struktur? Jag hade gärna önskat en finare struktur.

Jag målar enligt Ottossons instruktion utan lösningsmedel med tre lager färg. Det första lagret utspädd färg(1 del färg och 2 kokt linolja) och resterande med outspädd färg.

Har testat 3 olika penslar från GnestaPensel, en fönsterpensel, rund anstrykare samt en mindre moddlare. Efterstrykning med moddlaren gav gröve yta än de andra penslarna.

Ska tilläggas att det är första gången jag använder linoljefärg.

Tacksam för råd.

Mvh Johan
 
  • Närbild på fönsterkarm målad med linoljefärg som visar synliga penseldrag och ränder.
Har ingen erfarenhet av Ottosons men jag har tyvärr liknande av Allbäcks linoljefärg. Var helt omöjlig att stryka ut. Har bara lyckats med Gysinge men den har jag å andra sidan målat mer eller mindre halva huset med
 
Hej
Jag har fått liknande en gång når jag målade med färg från en burk som hade börjat torka lite, jag hade slarvat med locket. Den var då lite seg, efter det har jag varit mer noggrann att stänga igen burkarna och inte haft samma problem igen.
 
Jag har bara målat testbitar med Ottosons och då fick jag lite mer ränder än väntat, men inte alls som på din bild.
Selders har jag däremot målat några portar med och de blev väldigt släta och fina. Själv tyckte jag bättre om deras färg då den inte ska spädas om man grundoljar först och den bryter de dessutom så man får samma nyans för varje gång man beställer.
Men jag har märkt stor skillnad mellan olika penslar för linoljefärg och de jag tyckte var absolut skönast och gav bäst resultat var Anza elite pro. Men av någon anledning tappade de känslan av att bli tvättade så nu förvarar jag dem i rå linolja mellan gångerna och sen tvättar ur för att använda till annan färg eller slänger dem.
 
Hej!

Av vad som syns på bilden så ser det inte helt onormalt ut. Ottossons är ofta lite mer krämig/ fyllig än viss andra tillverkare. Det kan skilja åt också mellan olika kulörer.
Du kan späda sista strykningen med 5-10% kokt linolja för bättre utflyttning. Det ger däremot något högre glans de första månaderna.

Du har använt bra penslar så det är inte dom det hänger på.
När du drar den sista utslätande strykningen, så håller du penseln nästan 90’ mot underlaget och drar med mycket lätt hand för att få det finaste resultatet.
 
  • Gilla
AnteBanteVinterVante
  • Laddar…
Ottossons färg är väldigt pigmentrik, vilket jag bara ser som en fördel. Jag brukar späda både andre och tredje lagret med ca 5 till 10 % kokt linolja för att den ska flyta ut lättare. Nya moddlare kan ge lite grov struktur, de blir bättre ju mer de använts.
 
Tack för råden. Jag ska testa att späda färgen en aning med kokt linolja.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
T
Jag tycker det ser ut som om färgen är ganska tjockt påförd och att den inte har arbetats ut tillräckligt. Sen kan det ha med färgens viskositet att göra också.

Om lite spädning av färgen gör det lättare att arbeta ut den så späd även lager två och tre.

Ta lite färg på penseln och arbeta ut den tunt, jobba gärna diagonalt åt två håll och avsluta med en "slätstrykning" längs med träbiten och med penseln i 70-80 grader mot ytan, då med väldigt lätt tryck.Det borde kunna göras med anstrykare.
Om du fortfarande tycker det är "för" randigt så får du ta till moddlaren och gå efter med, två diagonala och en rak strykning.

Det är en liten omställning att måla med linoljefärg mot att måla med plastfärg, framför allt att "våga" ta så lite färg i penslen som krävs och sedan arbeta ut den tunt brukar vara svårt i början.
 
Man får också komma ihåg att för tjocka lager oftast ger tråkigheter senare........Det är som sagt en helt annan teknik att måla med linoljefärg. Man tänker gärna vanlig färg när man för på färg och man vill få yta och då tar man mer färg..........
 
Här kommer en bild på ett andra lager färg som jag anser är väl bearbetat men ändå blir det ränder i färgen efter penseln. Detta med outspädd färg. Ska prova att späda.

Påminner nästan om när man målat större ytor med akrylatfärg och råkar måla vått i vått där färgen redan hunnit torka lite och det blir fula ränder.

När jag köpte färgen sas det att tre lager färg bör täcka annars är det för tunt målat. Ibland har jag fått lägga ett fjärde lager på en båge med extra framträdande mörkt kärnträ.

Ja, det är en inkörsperiod innan man mästrar målning med linoljefärg. Jag har en bit kvar:)
 
  • Vägg med synliga penseldrag och ränder i det andra lagret av linoljefärg.
Mittelbandslisten målad med Ottossons linoljefärg utan lösningsmedel, spädd med kokt linolja enl. tidigare inlägg. Sista "tilljämningen" av varje lager utförd med en välanvänd moddlare.

 
  • Gilla
Chefsesteten och 3 till
  • Laddar…
Hscn: precis den ytan jag vill uppnå. Ska göra ett försök med spädning.
 
Väldigt svårt att ha bestämd åsikt utifrån bild men du kanske har spätt lite väl mycket? Jag tror du fått delvis för tunt lager. Viktigt att jämna med moddlare under lågt tryck för att färgen ska täcka tillräckligt överallt om den är väldigt tunn. Jag brukar stryka en stor yta, t.ex en hel dörrsida, sedan avsluta med att använda moddlaren över hela ytan. Ibland gå tillbaka efter någon timma och justera när färgen "satt sig" om det är riktigt noga.

EDIT: Hoppsan, tog du bort ditt inlägg?
 
Vet inte riktig hur jag lyckades ställa till det, ursäkta:oops:

Lägger in bild igen. Detta är fjärde lagret färg.

Jag får mörka ränder trots flera lager färg. Färgen är spädd med 10% kokt linolja som ger fin yta vid målning. Har testat med två olika burkar färg med samma resultat.

Kulör är Vit Titan Zink(ej zinkvitt).

Yttre bågar målas med en varmare gräddvit kulör som med 10% kokt linolja täcker väl utan mörka ränder.
 
  • Målad träyta med mörka ränder trots flera lager av vit titanfärg blandad med linolja.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Byggnadsvårdare
  • Laddar…
Moddlare har jag testat men tycker inte resultatet blir bra. Ger grövre ränder än anstrykare. Kanske svårare att använda på smala bågar med spröjs än stora speglar.

Vill försöka hitta en balans mellan ytans finish och täckförmågan. Jag har 18 kopplade bågar kvar att måla så hade gärna sett att det räcker med 3 strykningar:D
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.