Vi höjde vårt byggnadskreditiv med 100000 med avsikt att det skulle bli pengar över när det görs om till ett riktigt bostadslån. Vi hoppas att den summan som blir över sätts in på vårt konto på banken för att vi senare ska ha pengar till att bygga ut ovanvåningen.

Nu börjar jag bli osäker på om det är så att överbliven summa verkligen sätts in på vårt konto.

Vad kommer ske och vad är våra rättigheter?

Tänkte att det är bäst att ställa frågan här innan jag frågar banken.

Hej!

Om jag förstått det hela rätt så beror det på hur ditt bygge slutvärderas. Om du får allt placerat i bottenlån och det blir kvar pengar eller om du har någon annan säkerhet borde det inte vara något problem. I alla andra fall beror det på din betalningsförmåga (god ekonomi kan sänka bankens risktagande). Jag skulle i o f kunna tänka mig att det är lättare att låna om man är "bundis" med banktjänstemannen också. ;) I normala fall brukar man inte utnyttja såna här pengar för övervåning om man inte har väldigt bråttom! Jag tänker inte göra det i alla fall. Dels får jag ju ett högre lån och högre räntor än nödvändigt och dels kan värderingsmannen begära att övervåningen ska vara färdig innan du får slutplacera lånen om du uppgett att du ska använda kreditivpengar för det ändamålet! Men prata med banken skadar ju inte...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.