Jag har nyligen flyttat in i ett äldre hus från -37 där jag har ett irriterande problem med vattentrycket. Öppnar man en kran så är det inledningsvis bra vattentryck, men efter någon enstaka sekund blir tycket allt lägre och lägre tills precis innan vattnet slutar rinna helt slår vattenpumpen till som öker trycket igen och sedan börjar det om igen på samma sätt.

I källaren står pump och hydrofor av äldre modell (-66:surprised:, se bifogade bilder). När ingen kran är öppen står tryckmätaren på hydroforen på ca 5bar/500kPa men sjunker i takt med vattentrycket snabbt till 1/100 när man öppnar en kran, vid 1/100 slår vattenpumpen till och ökar till 5/500.

Efter lite snabbt googlade och diverse trådar här på Byggahus gissar jag på att det är för lite luft i hydroforen och att det behövs fyllas på med hjälp av kompressor, det sitter en nippel (?) på toppen av hydroforen så antar jag bara pumpar in där.

Själva frågan nu då: Hur vet jag hur mycket luft jag ska pumpa in? Behöver jag ha något särskilt i beaktning då själva tanken är så pass gammal och bör den bytas ut?

Som antagligen framkommer så är jag inte så duktig på det här med VVS, så förklaringar och råd får gärna läggas på enklaste möjliga nivå:crysmile:
 
  • Äldre hydrofor med tryckmätare i ett källarutrymme, bredvid en vattenpump och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en äldre hydrofortypskylt med tekniska specifikationer och märkning från 1966.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en gammal hydrofortypskylt, märkt "Necks Åkerstadens Järnaffär" och daterad 1966.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Töm hyfroforen o låt vattnet komma in så borde 1/3 bli luftballongen.
 
  • Gilla
StefanB74
  • Laddar…
Du har ett synglas på hydroforen, det ska vara vatten upp till ca 2/3. Har du ingen kompressor kan du stänga ventilen innan hydroforen tömma den på vatten så att den blir trycklös, sedan öppnar du ventilen och låter pumpen fylla den med vatten igen. Då brukar det bli lagom.
 
Du har aldelles förlite med luft i den.

Stäng av pumpen å stäng inloppsvrntilen, tappa ur vattnet ur tanken, när du ändå håller på så kan du titta/rengöra tanken genom ”manluckan” under mätglaset.
 
N NoOne2k skrev:
Du har ett synglas på hydroforen, det ska vara vatten upp till ca 2/3. Har du ingen kompressor kan du stänga ventilen innan hydroforen tömma den på vatten så att den blir trycklös, sedan öppnar du ventilen och låter pumpen fylla den med vatten igen. Då brukar det bli lagom.
Jag kan inte se vatten nivån i synglaset, antingen för att det för grumligt p.g.a ålder eller så är det helt fullt med vatten eller bara luft, lite svårt att avgöra.
 
Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Du har aldelles förlite med luft i den.

Stäng av pumpen å stäng inloppsvrntilen, tappa ur vattnet ur tanken, när du ändå håller på så kan du titta/rengöra tanken genom ”manluckan” under mätglaset.
Är det det röda reglaget mellan pump och hydrofor som stänger inloppet till ventilen?
 
Ratten till vänster är ventilen, stäng den och stäng av pumpen innan du tömmer tanken. Sedan startar du pumpen innan du öppnar ventilen.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Röda ratten precis efter pumpen är inloppsventilen, du kan även stänga den blå utloppsventilen som sitter precis efter tanken (då slipper du massa luft mm i vattenrören).

Det finns nya mätglas att köpa om du vill, annars går det att rengöra mätglaset så att det går att se nivån. Nivån ska normalt synas i mätglaset, nivån pendlar med trycket, precis när pumpen startar är nivån som lägst å precis när pumpen stannar är nivån som högst.


Ser även att du har en luftpåfyllarnippen ”bilventil” på tanktoppen, där går det att pumpa i luft i tanken.
Finns två sätt att justera luftmängden i tanken genom ventilen:
1: Stäng av pumpen, öppna en vattenkran, pumpa i luft så att vattennivån försvinner ur mätglaset, stäng vattenkranen å starta pumpen, nu har du hyfsat med luft i tanken.
2: Släpp ut vatten tills nivån är strax under toppen på mätglaset, pumpa i luft till trycket i tanken är ca 0,5bar över det tryck vattenpumpen stoppar på, nu är ungefär ”lagom” luftmängd i tanken.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Synglaset går att köpa på ahlsell och brukar mäta 12.5mm
 
Demmpa Demmpa skrev:
Röda ratten precis efter pumpen är inloppsventilen, du kan även stänga den blå utloppsventilen som sitter precis efter tanken (då slipper du massa luft mm i vattenrören).

Det finns nya mätglas att köpa om du vill, annars går det att rengöra mätglaset så att det går att se nivån. Nivån ska normalt synas i mätglaset, nivån pendlar med trycket, precis när pumpen startar är nivån som lägst å precis när pumpen stannar är nivån som högst.


Ser även att du har en luftpåfyllarnippen ”bilventil” på tanktoppen, där går det att pumpa i luft i tanken.
Finns två sätt att justera luftmängden i tanken genom ventilen:
1: Stäng av pumpen, öppna en vattenkran, pumpa i luft så att vattennivån försvinner ur mätglaset, stäng vattenkranen å starta pumpen, nu har du hyfsat med luft i tanken.
2: Släpp ut vatten tills nivån är strax under toppen på mätglaset, pumpa i luft till trycket i tanken är ca 0,5bar över det tryck vattenpumpen stoppar på, nu är ungefär ”lagom” luftmängd i tanken.
Ditt första alternativ låter inte allt för komplicerat, ska ge mig på ett försök imrogon. Men ska jag verkligen pumpa i så mycket luft att vattnet försvinner helt ur mätglaset? Ska det inte vara vatten ca 2/3 upp som tidigare föreslagit?
 
När det är nolltryck ska det vara bara luft i tanken.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Tack för råden, i lördags lyckades vi pumpa ut allt vatten med en lite mini-kompressor och efter att vi slog på pumpen igen är nu vatten trycleg mycket jämnare!

Däremot ser vi fortfarande inget i synglaset så det får bytas ut
 
Jaha nu efter ca 1 vecka är jag tillbaka på ruta 1 igen, trycket har blivit dåligt igen och pumpen slår väldigt ofta, inte riktigt lika ofta som senast men det är nog bara en tidsfråga.

Vad kan felet vara?
 
Läckage i luftventilen.
 
D Daniel 109 skrev:
Läckage i luftventilen.
Ventilen på toppen av tanken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.