Jag har fått en moraklocka som min farfar gjort... Tyvärr har pendeln förväxlats så längden stämmer inte. Det gör att den inte går rätt (och att det ser lite udda ut när pendeln inte syns i "fönstret")

Nu måste jag lista ut hur lång pendeln SKA vara... Jag har googlat på urverket och jag har försökt att rent matematiskt räkna fram det genom att veta hur mycket fel den går idag, men jag får inte det att stämma...

På "bygga hus" brukar man kunna få svar på de mest udda frågor.... Även denna?
 
Kul fråga!

Enkelt så beror pendelns svängningstal bara av längden.
(Av tyngdkraften också förstås men den är ganska kontant om man inte flyttar klockan.)
Går klockan så lite fel att det bara är småjusteringar som behöver göras?
Fast det låter på din beskrivnng som den är alldeles för kort, alltså att uret går för fort.

Så går klockan för fort skall längden ökas.
Går klockan för långsamt skall längden kortas.

Ett par länkar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pendel
Oscillating_pendulum.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


http://www.roliur.be/4.html
 
Jo, så långt är jag med, men det är lite besvärligt med trail and error, eftersom det dels tar tid, dels går det åt så mycket pendelmtrl, är jag rädd....

"Nu ska jag bara såga lite till, så går det rätt sen...
Hoppsan lite för mycket ... "

Nu KAN det förståss vara så att det är enda sättet, men ändå.....
 
Prova ut längden med en enkel "fulpendel" av silvertejpstyp, när du sedan vet hur lång den ska vara tillverkar du "finpendeln" som sedan ska sitta i klockan.
 
Du borde kunna göra en justerbar Mock-up att ha och testa med.
 
Jag vill minnas att jag sett en justerbar pendel i någon gammal klocka någon gång, trodde då att alla gick att justera längden på.
Tror du att det går att få till på din klocka utan att det syns?
Jag minns inte om justeringen satt vid tyngden eller upptill... Eller kanske på båda.
 
Lostmoose skrev:
Jag vill minnas att jag sett en justerbar pendel i någon gammal klocka någon gång, trodde då att alla gick att justera längden på.
Tror du att det går att få till på din klocka utan att det syns?
Jag minns inte om justeringen satt vid tyngden eller upptill... Eller kanske på båda.
Jo, den är justerbar någon cm -här är behovet lite större....

Men det är kanske som de andra föreslagit, att jag får försöka göra en ful-pendel först....
 
M6 gängstång, 2 muttrar och en vikt med ett hål i.
 
Det måste ju vara längden mellan fästpunkten och tyngdpunkten som räknas, väl?
 
Jepp (ledpunkten).
 
Du har inte skrivit hur mycket fel klockan går.

Med ledning av tidsfelet, pendelns nuvarande längd och formeln i Wiki-artikeln jag länkade till bör du kunna räkna ut ungefär hur mycket pendeln behöver förlängas.

Men som du skrev, pendeln, eller kanske snarare pendellinsen, bör ju synas i fönstret på klockans mage.

Ge inte upp nu :)
 
Ge upp?! Aldrig! :)

Däremot har jag haft en lång paus i projektet, så jag minns inte hur stort felet var... Och det var via att räkna på formeln som det blev fel i förra försöket... :)

Jag ska kolla när jag kommer hem hur mycket för fort det gick. Var redig nog att dokumentera mina försök...
 
Det låter bra!
Såna där problem, där det inte gäller liv och död, är bra gymnastik för det som sitter ovanför skjortkragen.
Lägg upp siffrorna, och pendellängden, så kanske vi kan hjälpas åt med att dra rötter här.

À propos pendlar, har ni sett Foucaultpendeln i Paris, där man kan se att jorden roterar?
Fascinerande!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Foucaultpendel
 
Jag har så klart tappat bort lappen med mina tider antecknade -men nu är pendeln förlängd och klockan är igång.... Ny statistik kommer så småningom....

Det visade sig att det är hyfsat enkelt att förkorta den vartefter och nu är den alltså förhoppningsvis lite för lång....
 
Gallianoman skrev:
Jag har så klart tappat bort lappen med mina tider antecknade -men nu är pendeln förlängd och klockan är igång.... Ny statistik kommer så småningom....

Det visade sig att det är hyfsat enkelt att förkorta den vartefter och nu är den alltså förhoppningsvis lite för lång....
Bra jobbat, Rom byggdes inte på en dag. Håll oss uppdaterade!

Bara för att tillfredsställa nyfikenheten skulle det var kul att få reda på antalet svängningar pendeln gör per minut eller timme.

Eftersom minutvisaren gör ett varv per timme borde man kunna räkna ut korrekt svängningstal genom att räkna antalet kuggar på kugghjulen.

---------------------------------------------
Min salig far hade en stor moraklocka med sig från sin föräldrahem, som fyllde min barndom med sitt tickande.
Den lät förfärligt när slagverket rasslade igång.
Den hade ett snöre som man kunde dra i för att få reda på timme och kvart på natten, när urtavlan inte syntes.

Tyvärr förstörde han den genom att måla fodralet i en kommunalgrå färg. Vet inte vart den tog vägen sedan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.