Ja, som topic lyder. Hur länge kan man förvänta sig att en Pemslang nedgrävd i sandbacke håller tätt och är i ett okej skick? Under förutsättning att den inte frusit eller blivit avgrävd förstås!
Jag gissar att kvalitén "nu och då" skiljer en del, och slangen jag undrar över har legat i åtminstone tjugo år. Jag kommer byta den inom ett par veckor och blev nyfiken på ämnet om det finns någon ungefärlig livslängd på dessa slangar/rör.
 
Ja, det sägs väl allmänt att PEM slang tål frost, såtillvida den inte blir sprängd pga att vätskan i slangen fryser.

Jordvärmeslang (tex) sägs hålla i "100 år".
Hur pass underbyggt detta är och om det gjorts tester vill jag låta vara osagt.
 
Att byta en tjugo år gammal slang är nog onödigt om den inte varit utsatt för åverkan, livslängden är åtminstone 50 år troligen betydligt längre.
 
Vi tar vatten från en kallkälla 500m meter in i skogen som byborna på 40-talet hämtade vatten ur med häst och kärl....
På 50-talet grävdes borrade stockar ner till byn och vatten fanns centralt i byn...! :)
Sen på 70-talet grävde dom upp var 100m och puttade igenom Pemslang hela vägen, som vi fortfarande använder idag !B-)
 
Den håller nog minst 50 år, troligen längre än så. När jag tänker på det har jag aldrig hört talas om någon PEM-slang som gått sönder "av sig självt" utan alla trasiga PEM-slangar jag sett och hört talas om har varit utsatta för yttre våld på något sätt.
 
Som många andra sagt minst 50 år. När vi lägger ledningar på jobbet räknar vi med att de ska hålla i 100år
 
Göran.W
Om du byter ut en 20 år gammal pem slang skulle gubbarna på va verket fråga.
Varför byter du ut en "ny" slang.
 
Göran.W skrev:
Om du byter ut en 20 år gammal pem slang skulle gubbarna på va verket fråga.
Varför byter du ut en "ny" slang.
Avsaknad av frågetecken samt en punkt som verkar vara mitt i en mening gör det lite svårt att avgöra om det är du eller gubbarna på va-verket som undrar, men slangen var otät på flera ställen efter att ha fryst ett antal gånger - därav bytet!

I övrigt, tack för alla svar. Jag räknar med att min nya slang med tillhörande isolering kan ligga såpass länge att jag inte behöver fundera mer på det framöver.
 
Vid mina föräldrars sommastuga lades en dylik slang 1961. Under åren utsattes den för frysning några gånger, det blev kallt innan pappa han med att tömma systemet.

I början på 70 talet kom en läcka. En kort bit slang byttes ut just vid läckan, sedan kom en ny läcka året efter, och vid den 3e läckan byttes hela slangen ut. Sedan har slangen fungerat. Jag vet att i samband med bytet installerades också en ny huvudkran vid matningen. Den nya kranen gjorde det möjligt att tömma (eller snarare släppa in luft) även i matande ände. Jag kan tänka mig att slangen aldrig riktigt tömdes tidigare, så att det kan ha frusit varje år de första 10 åren.
 
Göran.W
Nej jag är ingen va gubbe men dom betraktar en 20 år gammal pem slang som ny.
Nu framgick det inte att den var otät eller att den frusit utan frågan var mer ställd rent allmänt hur länge en pem slang håller.
Gräv ner den på frostfritt djup så håller den 50 plus år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.