Hej. Har en 90m djupborrad vattenbrunn. Och en grundfos 1fas pump.

Upptäckte igår att det lät som något klonkade när jag gick förbi brunnen.

Märkte sen när jag testade att spola lite vatten i kranen att hela pem-slangen rycktes upp 1dm ungefär när pumpen slog ifrån vid 4.4bar. Och att det då är pumpen som låter där nere.

Det är sannolikt inte någon bra installation jag har, då pumpen hänger mestadels i pemslangen just nu. och tätt efter i vajjern.

Har dock aldrig reagerat över att den rört sig något alls innan. Så tror det är något nytt.

Laddar upp en gammal bild. Just nu har hela "paketet" på bilden med prk-koppling, och slang åkt ner i hålet, så det hänger rätt spänt över metallröret. (Alla ryck den har gjort vid stopp har gjort så att vajjern har gett efter på vajjer-stålpinnen.)

Bör jag lyfta upp pumpen några dm och ta bort nuvarande prk-kopplingar och köpa en enkeladapter? ( https://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/ ) och sätta fast adaptern/pemslangen i metallröret, sen låta vajjern hänga slappt? Är det enkelt isåfall?

Eller vad tycker ni jag bör göra?

(På den gamla bilden nedan så hängde pumpen endast i vajjern. Men inte nu längre)
 
  • En vattenbrunn med rör, en svart pem-slang, och en pappersklädd tråd synliga ovanför marknivån, omgiven av smutsig och fuktig mark.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Filmade precis. Något att oroa sig över, eller bör jag vidta åtgärder?
 
Nu kan jag egentligen ingenting om brunnar, men fysikens lagar kan jag en del om.

Om pumpen sänker nivån i hålet pga vattnet som pumpas ut och sedan stänger av, då lär ju inkommande vatten (om det kommer snabbt nog) kunna ge en tryckvåg. Jag pratar här om vattnet som står i hålet ovan pumpen. När nivån då skall fyllas upp så kommer pumpen att tryckas uppåt av flödet.

Detta bör kunna ske om inflödet ligger strax under pumpflödet. Det finns i så fall en viss risk att pumpen går torr en kortare stund.

Men som sagt var, ren spekulation från min sida utifrån fysikens lagar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.