Har ett fristående uterum på tomten dit vi ska ansluta kallvatten (dricksvatten samt för bevattning).
Från bostadshuset har vi grävt ner PEM-slang, 25mm.
Uterummet är högre beläget än bostadshuset.
Vi vill ha vatten tillgängligt i uterummet konstant under sommaren, under vintern finns inget behov av vatten.
Pga tryckfall kan vi inte ansluta PEM-slangen till en vanlig liten standard-utkastare.

Blåögda grävde vi ner slangen och tänkte att det skulle vara en enkel manöver att montera dit ett vattenutkast samt rör från vattenstammen i källaren.
Nu inser vi dock att marknaden för vattenutkastare med grövre dimension är relativt begränsad och känner att vi måste hitta en annan lösning.

Från början har tanken alltså varit att ansluta PEM-slangen till någon typ av kran på väggen. Vilket givetvis inte är fint, men hade vi fått tag på en utkastare med rätt dimension till ett rimligt pris hade vi kunnat stått ut med utseendet.

Skulle man istället kunna montera någon typ av väggbrickor på insida samt utsida av källarväggen, skruva i 90-graders-vinklar och på utsidan gräva sig ner till en nedgrävd övergång till PEM-slangen, eller helt enkelt dra upp slangen till 90-graders-vinkeln. På insidan ha avstängningsventil samt dräneringsventil.



Schematisk illustration av ett uterum kopplat till bostad med vattenanslutning från källare.

Givetvis är dränering inför vintern ett problem. Förhoppningen är att kompressorn ska klara av att blåsa ur systemet från källaren om vi öppnar vid uterummet, och att vi därför installerar en dräneringsventil på insidan källaren där vi kan trycka in luft.

Hur det ska se ut vid uterummet har vi inte lyckats fantisera ihop än. Men jag tänker mig att få upp PEM-slangen på väggen, under disk/planteringsbänken, samt ha någon typ av T-koppling där den ena änden konas ner för att passa till kranen i bänken, och den andra dras vidare någon meter till en tappventil med väggfäste.

Tänker jag helt galet eller skulle det vara en rimlig lösning på installationen? Och förhoppningsvis relativt prisvärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.