Jag ska flytta ner några kallvattenledningar under källargolvet. Finns det någon vettig orsak att använda rör-i-rör 28mm istället för vanlig 25mm pem-slang i ett skyddsrör? Det är ju inga långa sträckor i och för sig, så att pem + skyddsrör kostar hälften av RiR spelar inte så stor roll, men med tanke på hur styv en 15mm combipex är så borde en 28mm vara rejält tungjobbad jämfört med PEM.

Eller ska man göra det rejält lätt för sig och gjuta ner en enkel 25mm pem? Duger det som kallvattenservis så borde det ju duga under platta och isolering. Finns det något verkligt krav på utbytbarhet i säkert vatten eller så, eller är det som vanligt önsketänkande från de som älskar att krångla till saker?
 
Åsa Lund
Jag hade inte kört på rör-i -rör. Den dagen det mot förmodan ska bytas rör kommer det inte vara du som gör det (?), man kommer inte ihåg att det går att dra ut röret (?) och plasten i röret har åldrats/stelnat så det är omöjligt att göra. ...
 
Nu har jag läst på och hittat svaret på min andra fråga - ja, enligt säkert vatten så ska rör vara utbytbara om de förväntas ha kortare livslängd än huset. Med tanke på att mitt hus är snart hundra år och gott kan förväntas stå lika länge till så blir det alltså någon form av rör i rör lösning. Men grundfrågan kvarstår - PEM-slang i exempelvis kabelskyddsrör eller Uponors färdiga rör-i-rör.

Att det verkar vara svårt att köpa färdiga rör-i-rör i delade rullar gör att det väger över mot PEM-lösningen nu. Att jag gillar PEM-slang och PRK-kopplingar likaså. Men jag är ännu öppen för argument för att färdig rör-i-rör är bättre än en egenbyggd.

Men rent praktiskt håller jag med dig Åsa, jag tror inte att det någonsin kommer bytas slang i många RiR installationer, varesig för att behov föreligger, eller för att den dag det mot förmodan behövs så går det inte för att alltihop fastnat, eller för att man den dagen har någon fantastiskt mycket bättre lösning och tycker att plastslangar är lika gammalmodigt som vi betraktar galvade gängrör idag.
 
En nackdel är ju svårigheten att snyggt ansluta PEM mot andra delar. PRK, Plast eller Beulco ser ju inte så snyggt ut och tar lite mer plats. PeX har ju rätt många klara och godkända mindre anslutningsmetoder mot mässig.
Sen går det ju att värma och böja PEX lite, vilket inte går så bra med PEM, iaf inte lika mycket.
Värmetåligheten är ju till PeX fördel om du köra VV via slangen.

Ska du bara mata en fördelare med KV och gjuta in så hade jag taget det som passar helt enkelt.
25mm är rätt grovt dock, behöver du det flödet?
 
O
Jag skulle kört PEM... Jag har inte lyckats hitta det du hänvisar till i Säkervatten, men har inte letat speciellt noga. Men om man ser det som så att om man räknar att hus mycket väl kan stå i 100år så kommer allting behöva bytas. Man brukar väl säga runt 50år på kopparrör. Dessutom, kan man mycket väl tänka sig att huset kommer att byggas om några gånger under sin livstid. Därför ser jag eventuell livslängd på rören och huset som det kvittar. Jag skulle inte tveka att bygga in kopparrör eller pem. Dock så kopplingar skall vara åtkomliga för eventuellt byte och läcka.
Så välj det du tycker passar bäst!
 
Har för mig att Säker Vatten har ett krav på hur stort skyddsröret ska vara i jämförelse med storleken på slangen. Kan vara värt att kolla så att du inte väljer ett för litet skyddsrör om du kör på PEM-alternativet.
 
Sepåfan, jag har läst en gammal utgåva av säkert vatten. Hela det långa avsnittet om utbytbarhet i allmänhet är borta i 2016 års version.

Verkar alltså vara OK att gjuta fast rör igen. Om det inte är en kallvattenservis. Och avsnittet om hur grovt ytterröret ska vara är också borta. Däremot ska R-i-R system vara godkända som helhet för att vara utbytbara om de avses vara utbytbara. Men de verkar ju inte behöva vara utbytbara...
 
Jasså? Det var nyheter för mig med!
 
Så här fick det bli.
Väggmonterade VVS-installationer med sneda rör och vattenmätare, färdiga att döljas med kåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har man procentade väggar så får man leva med att lite snett också är rakt. Det ska ändå på en kåpa som döljer alltihop.
 
Redigerat:
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.