Vi ska byta ut alla vattenledningar i huset,till att börja med invattenröret,det är galvat rör och lagt ca 70.Ska inte byta för att det är paj,mest förebyggande när vi iallafall gör om köket,sedan kommer vi att byta plats på vvberedaren så då blir det nya dragningar inne med.

Har läst lite om PEM och PEX,är väl samma typ av material? PE?

Så vad är för/nackdelarna med dessa?
Livsländgsmässigt så verkar det inte som att det skiljer hiskeligt mycket iallafall.
Hur är det med plaströren då,är det någon som en funderar över vilka ämnen som frigörs från plasten?
Kopparn ger väl ifrån sig grejer den med,finns väl dock blyfria fogar?
Eller spelar det ingen roll iallafall eftersom det bara handlar om några meter i ens hus när vattnet säkert kommer genom plaströr fram till tomtgräns ialf.
Eller är det bara en smaksak vilken sorts gifter man vill dricka?
Har sett några bilder på sketgamla galvade rör folk sågat igenom och det ser äckligt ut,men plaströren lär ju inte vara finare dom.
Finns inga evighetsrör ändå så...kanske kvittar..
 
PEM och PEx är i polyeten och håller evigheter. Som allt annat frigörs onyttigheter, men med polyeten påverkas det inte nämnvärt av vattnet. Det läcker lite organiska föreningar hela tiden. Dosen "gifter" under en livstid är troligtvis inte ens mätbart. Däremot kan det blir direkt onyttigt med aggressivt vatten i galvade och kopparrör
 
Jo det förstår,tänker mest på att galvat och koppar har ju använts länge.
 
Personligen är jag mest orolig för att möss och råttor får för sig att gnaga på PEM och PEX-rören, med vattenläcka och vattenskada som följd.
 
Jag hade valt alu-pex, då är du skyddad mot möss och råttor.
 
Pem in till va mätarkonsoll sedan efter den kan man dra hårda cu rör fram till fördelningsrör för pex, rör i rör. Vet inte hur ditt hus är byggt blir lite smidigare om det har källare. Om du har skadedjurs problem då får du dra prisol, alupexen har inte mycket aluminium som mantel är min personliga åsikt.

mvh
 
Krilleman
Karlminator skrev:
Jag hade valt alu-pex, då är du skyddad mot möss och råttor.
Inte riktigt så. Råttor kan äta sig in i stål om dom behöver/vill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.