Hej

Jag har en PEM slang nergrävd in till mitt blivande somamrhus. Den är ännu inte inkopplad. Hur ska jag lämpligast koppla in den till huset. Jag hade tänkt koppla den till en avsängningsventil under huset (plintgrund). Inne i huset kör jag på PEX rakt igenom. Hur ska dessa system kopplas ihop? Jag vill ha huvudkranen under huset, efter den ska jag köra på PEX direkt? Detta kommer vara typ utomhus, dock frostfritt.

Den röda ringen i bilden.


http://4.bp.blogspot.com/_Syd-ZGn77Bw/S7NfYzPzDyI/AAAAAAAAAFU/CvcGex0tzQo/s1600/Vatten.bmp

mvh Fredrik
 
Normalt ansluts pemslangen till en vattenmätarkonsol inomhus, men här finns uppenbarligen inte det behovet.

Du behöver väl inte konstra till detta - använd en PRK-koppling (från PEM till rörgänga) och därefter ventil följd av en överång till pex.
 
Hej
Det låter ju bra.
Jag ska ha en vattenmätare och vill ha den inne då detta är ett sommarhus ska jag ha en automatisk avstängning ute i plintgrunden. (Ska bygga en liten isolerad låda till detta. ) Fårgan är då, ska jag ha PEM eller PEX mellan avstängningen ute och vattenmätaren inne?
mvh
 
Jag skulle nog använda pem för det känns rejälare och det är lättare att få tag på en stump till rimligt pris (antar att den bara ska genom bjälklaget). Jag har dock inga goda skäl till att avstå pexen. Behöver du ta dig fram i väggar och svänga inomhus så är nog pexen att föredra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.