Hej, har en grävdbrunn för dricksvatten med en äldre galvad sugledning som börjar ge upp. Det finns en svart pemslang som grävdes ner nångång början på 90-talet som går samma sträcka. Jag funderar på att använda denna slang istället, frågan är dock om man vågar det vet ej om den är godkänd för dricksvatten finns ej nån märkning på den. Vad tror ni?

Mvh
 
L Linde88 skrev:
Hej, har en grävdbrunn för dricksvatten med en äldre galvad sugledning som börjar ge upp. Det finns en svart pemslang som grävdes ner nångång början på 90-talet som går samma sträcka. Jag funderar på att använda denna slang istället, frågan är dock om man vågar det vet ej om den är godkänd för dricksvatten finns ej nån märkning på den. Vad tror ni?

Mvh
Har slangen en färgad rand?
 
F fribygg skrev:
Har slangen en färgad rand?
Nej, men den färgade randen blå är en senare uppfinning äldre pemslangar är i regel svarta frågan är om den är godkänd ändå
 
Varför la man ner den andra slangen?

Vad jag har läst så finns det väl egentligen inga PEM-slangar som inte är okej att köra dricksvatten i 🤔

Vi har omärkt PEM-slang från 71 som sugslang till brunnen, och inkommande vatten från 88.
 
L Linde88 skrev:
Hej, har en grävdbrunn för dricksvatten med en äldre galvad sugledning som börjar ge upp. Det finns en svart pemslang som grävdes ner nångång början på 90-talet som går samma sträcka. Jag funderar på att använda denna slang istället, frågan är dock om man vågar det vet ej om den är godkänd för dricksvatten finns ej nån märkning på den. Vad tror ni?

Mvh
Rör som rör/slang som slang, ride on!
 
Är det en PEM så är det en PEM oavsett färgen. Färgranden är bara för att man ska kunna identifiera slangen utan att "öppna" den. Däremot kolla upp tjockleken på den för att se vad den klarar för max tryck. PE betyder polyeten och M står för medium density.
 
wildeside
Så länge man inte pumpat kemikalier eller avloppsvatten genom slangen så är det bara att använda till dricksvatten.
Om man ska vara rädd och orolig för allt så är man illa ute.
Mycket om inte allt har för eller senare visat sig vara giftigt och farlig.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.