Jag har ritat upp en skiss i gardenas bevattningsprogram och klurar nu på hur jag billigast och enklast löser detta.
Tanken är att det ska skötas av en bevattningsdator vid kranen som går till gardenas egna förgreningsbox med 6 st outputs för slangar och detta är redan införskaffat.

Jag valde att planera för ett fåtal rektangulära popup-sprinklers (OS 140) och i ett hörn sätter jag en cirkelspridare (S 80), bild bifogas.

Nu är jag osäker på följande:
  • 20, 25 eller 32 mm PEM-slang? Jag fyller 10 L på 26 sekunder vid utkastaren och vattenspridarna hamnar på ca 7, 17, 32, 41 och 50 meters avstånd. (Total sträcka ca 50 meter alltså).
  • Hur många sprinklers kan man rimligtvis köra från samma slang? De kommer då köras samtidigt i bevattningsschemat, jag hittar ingen info om minimiflöde på gardenas hemsida, inte ens i produktens manualer. Jag funderar på att låta bortersta sprinklern godtyckligt köra ensam, och då får de första två vattenspridarna köra samtidigt eftersom de är närmst och mellersta två kör samtidigt och kräver nog mindre vatten då en av dem är mindre. Ytterst godtyckligt som sagt, och har tyvärr inte sprinklers att testa med före köp.
  • Har jag förstått det rätt att PEM-slang + metallkopplingar (PRK-kopplingar?) är gjorda för att vara under konstant tryck? Min plan är att använda metallkopplingar ovanför mark samt nära husgrunden och eventuellt plastkopplingar i marken längre bort från känsliga strukturer. Eventuellt sätter jag en dräneringsventil på 1-2 låga punkter, men tänkte att jag blåser ur systemet inför varje höst och hoppas att det är tillräckligt.

Hade varit enormt uppskattat om någon kunde hjälpa till :)
 
  • Skiss över trädgård med bevattningsplan, inklusive slangar och sprinklers med mätangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag satt och klurade lite vidare och kom på ett sannolikt bättre sätt att göra det på. Det går att flytta utkastaren till placeringen i den nya bilden.

Jag vill ha så få omkopplingar som möjligt men det blir en Y-koppling strax efter start som går till en utkastare, och en till Y-koppling vid omkopplaren som går till en andra utkastare och dessa kommer vara under konstant tryck sommartid.
Vid omkopplingstationen hamnar bevattningsdatorn under konstant tryck, och ifrån den går en slang som kommer hamna under tryck kanske 5-10 ggr/dag när de olika programmen körs igenom.

Om ingen tror det är en dålig idé kopplar jag nog 2 spridare (OS 140) på varje PEM-slang, men jag är fortfarande osäker på dimension på slangen och det vore superbra om någon vet hur man räknar på det.
 
  • Schematisk planritning av en trädgård med markeringar för vattenutkastare, slangvägar och områden för automatisk bevattning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror du får snabbare svar o hittar mer info här https://www.facebook.com/groups/346942369626087/?ref=share

men överlag, du får bättre grejer om du skippar gardena och går på hunter som finns på tex rinkabyrör. Du har ganska lågt flöde, os spridarna har jag för mig kräver rätt stort flöde. Du behöver också mäta ditt tryck. Men låter som att hunters mp serie skulle passa dig. Sen vill du i största mån ha head to head, dvs att varje sprinkler når fram till nästa osv. Annars blir det ojämnt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.