Krilleman
PRK förminskning 63 till 40 har RSK 243 71 50
40 PEM men brun rand finns bara i 50m rulle och har RSK 240 55 46

Lagerförs av bla. Dahl.

Båda finns även hos byggbo.se under "VA vatten och avlopp" men dom har en annorlunda text till slangen om du söker på 240 55 46
 
Redigerat:
Kungligt! Man tackar.
 
Hmm, inte för att vara sån men är du säker på numret? Ser ut att vara 40mm till gängat? förminsk.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Stämmer fint! Det är en utvändig 65 gänga.

Gängan passar i din PEM koppling som är 63. Gummitätningen håller allt tätt! Inget lin är nödvändigt!
 
Krilleman
Men du hade ju inte PRK enligt din tidigare länk...?! Har jag fattat fel här?

Vad är det för koppling på själva pumpen?! Den du länkat till?! För den länken är ju bara till raka kopplingar...
 
Pumpen sitter med rör i en pumpbrunn som jag köpte ihop (Flygt Compit pumpbrunn med Flygt DXGM 25-11 pump), och på utsidan av pumpbrunnen sticker det en stump PEM-slang i dim 63 ut, där man skall ansluta sig. Så, det följde med en 63 till 50 rak koppling för att skarva till 50 PEM-slang. Men nu har jag 40 PEM-slang (tror jag, skall kollas, men vi utgår från det).

Skall ta lite bilder imorgon om det fortfarande är oklart, lite väl mörkt nu. ;)

Krille, jag uppskattar din hjälp!(y)
 
Krilleman
Hur går det för dig?

Liten följdfråga här dock. Sist jag installerade en Compit var nog två år sen och utförandet kan absolut ha ändrats sen dess, men då var anslutningen en rostfri gänga (utvändigt) som gick ner till gejderfästet där själva pumpen vilar av egen tyngd och utgör då själva tätningen i brunnen till trycksidan!
 
Det går sådär. :) Trodde jag hade PEM-slang ute i stugan, så jag avvaktade uppmätning av den innan jag beställde något. Så visade det sig att det var någon svart slang med ca 42mm yttermått och ingen rand. Känns lite annorlunda i plasten. Nu när du ställde frågan om gängan på Compit, så är jag ju ute i stugan och kan inte kolla! :D

Men, på måndag skal jag beställa slang. Det verkar som jag har 40mm slang dragen som sticker upp ca 25m från där brunnen skall vara. SÅ jag får beställa antingen 50 eller 40 mm och skarva.
 
Okej, två foton på brunnen. Det är en 63mm plastkran följt av en 63mm slang ut genom väggen. Slangen är tätad fint med silikon.

Min plan är nu att jag köper ca 20m 50mm PEM-slang som skall sitta mellan brunnen och där 40mm PEM slutar, och en 50 till 40 skarv. Då kan jag använda befintligt utlopp och medföljande adapter. Skall bara få fatt på en 50 till 40 skarv.
DSC_0106.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC_0107.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Ska funka fint
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.