Hej,

Jag behöver dra en PEM-slang på 50mm från min slamavskiljare/pumpbrunn vidare till min markbädd. Problemet är att avståndet är lite drygt 100m - och jag hittar bara slangen i 50m-rulle, vilket skulle innebära tre rullar som jag sedan måste skarva.

Vill gärna undvika detta - det borde väl gå att få tag på PEM-slang (brun rand) 50mm på lösmeter nånstans? Alternativt på rulle mer än 50m... Har sökt runt i evigheter men finner ingenting :(

Vol
 
Det finns i alla fall 100 m på Rinkabyrör. Ring och fråga dem om det går att få tag på längre. De kan kanske i sin tur specialbeställda från sin tillverkare.
 
Kan du inte fråga de som du hittat som säljer 50m-rullar vilka möjligheter de har att ta in? De kanske inte saluför det p.g.a liten efterfrågan, men har möjlighet att ta in på "begäran"? :)
 
Krilleman
Finns tex här

Ajdå! Du ville ha 50 inte 40, illa läst av mig!

----------------------------------------------------------

100meter 50mm slang brun stripe här, skam den som ger sig!

Enligt tillverkaren finns bara 50 slangen (PN6) i 50 & 100m rullar!
 
Redigerat:
Det var inga dåliga priser på den sistnämnda sidan. På avloppscenter kostar PEM-slangarna 1250kr per 50m.
Verkar som skarvning blir svårt att undvika.

Kan inte så mycket om detta, men i min värld känns det som skarvningar borde innebära större risk för läckage/slangbrott - eller?

Vol
 
Skarvar du med en PRK-koppling och drar åt med rätt moment för den aktuella slangen, så är den skarvningen lika stark som slangen är i sig själv :)

PS: varför ska du ha 50 mm och inte 40 mm, som är standard i 99% av fallen med pump? Tänk på pumpvolymen jämfört med slangens volym i sig självt. Dvs kommer det fram någonting till bädden eller stannar allt i slangen med den längden från pumpbrunn till markbädd? ds
 
Krilleman
JAP-Tina skrev:
Skarvar du med en PRK-koppling och drar åt med rätt moment för den aktuella slangen, så är den skarvningen lika stark som slangen är i sig själv :)

PS: varför ska du ha 50 mm och inte 40 mm, som är standard i 99% av fallen med pump? Tänk på pumpvolymen jämfört med slangens volym i sig självt. Dvs kommer det fram någonting till bädden eller stannar allt i slangen med den längden från pumpbrunn till markbädd? ds
Baga rekommenderade 50mm i och med det långa avståndet till markbädden. Det kommer vara bagas slamavskiljare med deras pumpbrunn (den större modellen av dom två).

Självklart kommer många liter antagligen först bara hamna i slangen, men jag antar att vid nästkommande pumptillfälle så börjar det bli tryck in i bädden?

Det kan ju knappast vara så att pumpen endast trycker in vätska i slangen vid varje tillfälle, nånstans ska det ju ut och förr eller senare lär det ju nå bädden :)

Vol
 
Om BAGA rekommenderar det och det är deras pumpbrunn och slamavskiljare, så har de antagligen tänkt på det. Var bara noga med att förlägga det på frostfritt djup så att det inte fryser när det ligger i slangen :)
 
PS 2: Ang stödhylsa till den tunnväggiga varianten av PEM-slang, så rekommenderas att man ALLTID använder den tjockväggiga PEM10 eller PEM12 vid anläggande av enskilt avlopp för att undvika deformationer, vilket lätt uppstår och kan orsaka stopp om man använder tunnväggig PEM-slang, samtidigt som man inte behöver använda stödhylsa. (Den tjockväggiga PEM-slangen känns igen på den blå randen - som Krilleman först antog att du menade - och inte den med brun eller röd rand) :)
 
JAP-Tina skrev:
PS 2: Ang stödhylsa till den tunnväggiga varianten av PEM-slang, så rekommenderas att man ALLTID använder den tjockväggiga PEM10 eller PEM12 vid anläggande av enskilt avlopp för att undvika deformationer, vilket lätt uppstår och kan orsaka stopp om man använder tunnväggig PEM-slang, samtidigt som man inte behöver använda stödhylsa. (Den tjockväggiga PEM-slangen känns igen på den blå randen - som Krilleman först antog att du menade - och inte den med brun eller röd rand) :)
Blå? Den är väl avsedd för vattenledning.
Brun är ju specad att vara avsedd för just tryckavlopp - och också den färg jag är rekommenderad av Baga?
 
Det är en kostnadsfråga, men någon starkare PEM-slang än med blå rand finns inte. Brun rand är inte fel - den är billigare - men lite väl mjuk för min smak av anledningen ovan :)
 
Orange för telefon
grön för bredband
gul för ström

Protte
 
prototypen skrev:
Orange för telefon
grön för bredband
gul för ström

Protte
Menar du PEH (kabelskyddsrör) nu, Protte? :)
 
...eller menar du PEM-slangen med gul stripe - men den är ju för gas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.